جواب تمرین مطالعات اجتماعی نهم- درس بیست و چهارم: اقتصاد و بهرهوری
مطالعات اجتماعی نهم: فعالیت صفحه 162
1- به چند گروه تقسیم شوید. محصولی مانند نان را درنظر بگیرید. هرگروه یکی از مراحل را انتخاب کند: مرحله اول _ تولید (کشت گندم، برداشت گندم، تولید آرد، پختن نان) مرحله دوم _ توزیع یا فروش نان و مرحله سوم _ مصرف نان. هر گروه بگوید که چه راههایی برای بالا بردن بهرهوری در آن مرحله وجود دارد.
در مرحله اول که مربوط به کشاورزی است با استفاده از کشاورزی مکانیزه و روشهای صحیح آبیاری و درو با کمباین و آموزش صحیح پخت نان به نانوایان میتوان به بالا بردن بهرهوری کمک کرد.
در مرحله دوم میتوان آموزش از طریق رسانهها مردم را به آگاهی رساند که به میزان مصرف خرید کنند.
در مرحله سوم روشهای صحیح نگهداری از نان مانند قرار دادن در فریزر و نگاه داشتن نان در کیسههای پلاستیکی میتواند به بهرهوری کمک کند.
2- به نظر شما، اگر میزان هزینههای تولید را افزایش دهیم و به همان اندازه میزان تولید افزایش یابد، باز هم میتوانیم ادعا کنیم بهرهوری اتفاق افتاده است؟
نه خیر، زیرا بهرهوری زمانی اتفاق میافتد که علاوه بر افزایش میزان تولید، میزان کیفیت نیز افزایش یابد و در مرحله فرآیند بهرهوری انجام شود یعنی روشهای تولید و توزیع نیز باید اصلاح شود.
4- چه کارهایی میتوان انجام داد تا هزینههای آب، برق و گاز مدرسه شما (در عین تأمین نیازهای لازم دانشآموزان) کاهش یابد.
در روزهای سرد زمستان پنجرههای کلاس را باز نگذاریم، بعد از اتمام آشامیدن آب، شیر آب را ببندیم، بعد از اتمام آخرین کلاس چراغهای کلاس را خاموش کرده و سپس خارج شویم.
مطالعات اجتماعی نهم: فعالیت صفحه 164
5- مسعود و پسر عمویش با هم به مسافرت رفته و در مهمانسرایی اقامت داشتند. یک روز برای گردش در شهر از مهمانسرا بیرون رفتند. هنوز چند قدمی بیشتر از آنجا دور نشده بودند که مسعود گفت: «فراموش کردم لامپها و کولر (خنک کن) اتاق را خاموش کنم. باید برگردم و این کار را انجام دهم، ولی پسر عمویش گفت: «لازم نیست. ما برای اقامتمان و چیزهایی که مصرف میکنیم به صاحب مهمانسرا پول میدهیم!» شما کدام نظر را درست میدانید؟ چرا؟
نظر مسعود، هرچند که مسعود و پسرعمویش هزینه هتل و برق و آب و گاز را پرداخت کردهاند ولی انرژی یک کشور در حال هدر رفتن است چه مسعود و چه پسر عمویش هزینه آن را بپردازند و یا صاحب هتل، اسراف در مصرف مانع از بهرهوری و موجب خرابی و تحمیل هزینههای زیاد میشود.
6- کاربرگه شماره (18) را با همفکری یکدیگر در کلاس انجام دهید.
کاربرگه شماره (18)
حل مسئله
سوال: اگر قرار باشد امسال دوباره همین جشنواره برگزار شود، به نظر شما این مؤسسه چگونه میتواند برخی هزینهها را کاهش دهد یا حذف کند؟ (توجه کنید که تعداد استادان و دستمزد آنها (ردیف 5) را نمیتوان کاهش داد.)
میتوان به استادان نیز به صورت اینترنتی مقاله ها را ارسال و نظر آن ها را نیز این گونه دریافت کند. پس میتوان هزینه اجاره محل+دستمزد خدمه و هزینه رفت و آمد را حدف کرد و فقط برای انتخاب ده مقاله آخر استادان را در یک جلسه گرد هم آورد که به این ترتیب می توان هزینه ها را کاهش داد.
با راه حل پیشنهادی شما «هزینه کل» چقدر کاهش مییابد؟
حدود 700 هزار تومان می شود صفحه جویی کرد.
500 هزار تومان از اجاره محل بررسی مقالات، 100 هزار تومان از هزینه رفت و آمد استادان و 100 هزار تومان از هزینه تکثیر مقاله ها.
7- همفکری کنید و بگویید شما دانشآموزان از چه راههایی میتوانید به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور کمک کنید. دست کم سه راه پیشنهاد کنید.
- آموزش نیروهای خلاق و توانمند جهت تولید کالاها و صادرات به کشورهای دیگر
- نگهداری درست امکانات موجود مدرسه
- خرید کالاهای داخلی