پایه هفتمحل تمرین هفتم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس دوم: من مسئول هستم

مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 6

1- آقای مسعودی 40 سال دارد و پزشک است. او دارای همسر و سه فرزند است و در یک کاشانه (آپارتمان) زندگی می‌کند. به نظر شما او در هریک از نقش‌های زیر چه مسئولیت‌هایی به عهده دارد؟

به عنوان پدر: وسایل مورد نیاز خانه و خانواده را تهیه کند، تلاش برای تربیت صحیح فرزندان، محبت و احترام نسبت به فرزندان، امکانات تحصیل و شکوفایی استعدادهای فرزندان را فراهم کند و در مواقع حساس تصمیمات مهم بگیرد و…

به عنوان همسر: محبت و احترام به همسر، کمک به همسر در کارهای خانه و تقسیم وطایف، فراهم کردن وسیله‌های زندگی، همکاری و همدلی و..

به عنوان پزشک: حفظ اسرار و حریم بیمار، رسیدگی به بیماران و تلاش برای بهبودی آن‌ها و..

به عنوان فرزند پدر و مادر خود: محبت، توجه و احترام به پدر و مادر خویش، رسیدگی به آن‌ها، برآورده کردن خواسته‌هایشان و…

به عنوان همسایه: محبت و احترام به همسایه، جلوگیری از مزاحمت، کمک کردن به همسایه‌ها هنگام مشکلات، مشارکت در اداره ساختمان و ….

2- کاربرگه شماره (1) را کامل کنید و در جدول آن مسئولیت‌های خود و سایر اعضای خانواده‌تان را بنویسید.

کاربرگه شماره 1

حقوق و مسئولیت‌ها

جدول را کامل کنید. نام خودتان و اعضای خانواده را بنویسید، سپس چند موردحقوق و مسئولیت‌های هریک از اعضای خانواده را به‌طور مختصر بنویسید.

نام اعضای خانواده حقوق مسئولیت‌ها
 1- پدر  احترام گذاشتن و محبت از طرف اعضای   خانواده بر پدر، گوش دادن و پیروی کردن   از سخنان پدر  محافظت کردن از خانواده، تامین لوازم   زندگی و رفاه و آسایش اعضای خانواده،   تربیت فرزندان
 2- مادر

 

 

3- فرزندان

 حفظ احترام مادر توسط اعضای خانواده،   کمک به کارهای خانه 

 

 فراهم بودن امکانات آموزشی و رفاهی،   داشتن اسم مناسب، تربیت درست و   برطرف شدن نیازهای مادی و معنوی

 

 مراقبت از فرزندان و تربیت‌ کردن آن‌ها

 

 احترام و محبت به والدین و اطاعت و   پیروی از آن‌ها، کمک کردن در امور خانه و  همکاری با اعضای خانواده

 

مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 7

3- نعمت‌هایی را که خداوند متعال به شما داده، به خاطر بیاورید و آن‌ها را یادداشت کنید. سپس با دوستان خود همفکری کنید و بگویید برای قدردانی و اطاعت از او تصمیم می‌گیرید چه کارهایی انجام دهید.

نعمت سلامتی و امنیت، نعمت خانواده خوب، قدرت عقل و اختیار، نفس لوامه، نعمت شنیدن و دیدن و…

ما برای قدردانی و اطاعت از تصمیم‌های خداوند باید شکرگزار تمامی نعمت‌ها باشیم و از تمامی آن‌ها به درستی و در راه خدا استفاده کنیم مثلا از نعمت گوش در گوش کردن به نجوای قرآن و اذان و صدای پدر و مادر استفاده کنیم.

 

مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 8

4- امام سجاد (ع) در «رساله حقوق»، حق «دست»، «پا»، «چشم» و «گوش» بر انسان را بیان فرموده‌اند. با راهنمایی معلم خود، به این متن مراجعه کنید و دربارۀ حقوق یکی از این چهارعضو بدن، با هم گفت و گو کنید.

حق پاها

اما حق پاهایت برتو آن‌ ست که از آن به عنوان وسیله‌ای برای رفتن به طرف حرام استفاده نکنی و پا را مرکب در راهی که سبب استخفاف و زبونی تو می‌شود قرار ندهی ؛ زیرا که این دوپا تو را حمل می‌کنند و سیر می‌دهند در مسیر دین  و سبقت گرفتن در کارهای خوب و قوتی نیست مگر به قوت پروردگار .

5- فهرستی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به سلامتی شما کمک کنند، تهیه کنید و در کلس با دیگر دوستان خود آن را در قالب یک پیمان‌نامه تکمیل کنید. فعالیت‌هایی مانند:

  • من قول میدهم از معده خو به خوبی مراقبت کنم و زیاد فست فود و چیپس و پفک نخورم.
  • من قول می‌دهم از گوش‌های خود مراقبت کنم و به صداهای بلند گوش ندهم.

 

مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 9

6- متن زیر را در کلاس بخوانید و با همفکری و گفت و گو به پرسش‌ها پاسخ دهید.

1-  شما در کدامیک از نهادهای اجتماعی مدرسه عضو هستید؟ چرا؟

برعهده دانش آموز

 

مطالعات اجتماعی پنجم: به کار ببندیم صفحه 12

2- اگر دوستی دارید که پدر یا یکی از نزدیکان او، در راه استقلال و دفاع از کشور عزیز و اسلامی ما، شهید شده است، آیا میتوانیم  بگوییم که آن شهید، مسئولیت خود در مقابل خدا و کشورش را به خوبی و کامل انجام داده است؟ درباره دلیل خود، در کلاس گفت و گو کنید.

بله وظیفه خود را در مقابل خدا و کشورش به خوبی انجام داده زیرا در راه خدا جهاد کرده و جانش را در راه دین و امنیت مردم کشورش فدا کرده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!