پایه هفتمحل تمرین هفتم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس بیست و دوم: اوضاع اقتصادی در ایران باستان

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 138

1- همفکری کنید و پنج شغل یا حرفه از دنیای امروز نام ببرید که در جهان باستان وجود نداشته است. بگویید چرا این حرفه‌ها نمیتوانستند درجامعه آن زمان وجود داشته باشند؟

بازاریابی اینترنتی، فروش اینترنتی، طراحی موبایل و کامپیوتر، برقکار ، خلبانی و…

زیرا تکنولوژی در آن زمان تا این حد پیشرفته نبود که این شغل‌ها پدید آید.

2- پنج شغل یا حرفه از جهان باستان نام ببرید که در دنیای امروز هم وجود دارد. بگویید این حرفه‌ها چه تغییری نسبت به آن زمان داشته‌اند.

کشاورزی، دامپروری، کفاشی، خیاطی، شیشه‌گری و …

در جهان باستان این شغل‌ها با وسایل ابتدایی و با مدل‌هایی ساده ساخته می‌شد ولی امروزه با پیشرفت علم این شغل‌ها با وسایل پیچیده و مدل‌های متنوع به بازار عرضه می‌شود.

 

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 140

3- گفت و گو کنید: الف) چرا ساسانیان مانع از ارتباط مستقیم تجاری میان چین و هند با روم (اروپا) می‌شدند و از این کار چه هدفی داشتند؟

زیرا ساسانیان تمایل داشتند که بازرگانان ایرانی ابریشم چین را به روم صادر کنند و یا اینکه ابریشم خام پس از آنکه در ایران فرآوری شده و به پارچه تبدیل شود به روم فروخته شده و از این راه درآمدزایی کند.

ب) به نظر شما، رفت و آمد بازرگانان از طریق جادۀ ابریشم علاوه بر تجارت و انتقال کالاها، چه پیامدهای دیگری برای مردم کشورهای آن زمان داشت؟ 

ایران در این تجارت به عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب عمل می‌کرد که با این کار به شغل‌هایی مانند آشپرخانه‌ها، کشاورزی، کاروانسراها رونق می‌بخشید و هم باعث آشنایی خارجی‌ها با ایران و خرید و فروش محصولات دیگر می‌شد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!