جواب تمرین نگارش چهارم-درس دوازدهم:اتّفاق ساده
نگارش چهارم صفحه 69
1-کلمه های را که آخر آنها صدای /ه/ است در متن درس پیدا کنید و بنویسید.
شیشه-نوشته-پروانه-جبهه-نامه-همیشه
سایه-قطره-خانه-ساده-شانه
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه70
2-با توجه به متن درس،کلمه های دو نقطه ای را پیدا کنید و بنویسید.
باران-برف-ظرف-خوب-جبهه-خواند-دست
سایه-قرار-بلند-یک-قطره-تگرگ-خانه
3-نمودار جمله های زیر را رسم کنید.
حکیم دانا اندیشید.
اندیشید |
حکیم دانا |
دختر کوچولو خوابید.
خوابید |
دختر کوچولو |
معلّم مهربانم خندید.
خندید |
معلّم مهربانم |
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه71
1-ابتدا حروف کلمه ی نوشته شده را جدا کنید؛سپس مانند نمونه برای هر حرف،دو کلمه بنویسید.
قطره:ق ط ر ه
ق:مقرّرات-اتّفاق
ط:خاطره-خطر
ر:مصرف-تصرّف
ه:ماشه-مهارت
2-پانزده کلمه ی جدید که در کتاب«مطالعات اجتماعی» خوانده اید، بنویسید.
فعّالیت-مذهبی-عزاداری-اطّلاعات-غلبه-عطا-عقیده هگمتانه-دیااِکو-چاپارخانه-پاسارگاد-سلوکیان-جلگه-مقدونی امپراتوری-اردشیر-طاق بستان-سنگ نگاره-مراتع-بلوط
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه72
2-در هر ستون به جای حرف اول،دوم و سوم کلمه ی «موش»،یک حرف جدید بنویس تا کلمه های معناداری ساخته شود.
گوش
دوش
شوش
جوش
ماش
میش
مکش
منش
مور
موز
موم
موی
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه73
1-کلمه ی«او» در سطر سوم به چه کسی اشاره دارد؟
امیر نوح ساسانی
2-چرا نویسنده در سطر دوم کلمه ی«اما»را به کار برده است؟
دو جمله را که تا حدودی معنیشان ضد هم است را به هم پیوند داده است.
3-چرا ویسنده در سطر چهارم«و»را به کار برده است؟
دو جمله را به هم وصل کرده است.
4-این داستان دو پیام مهم داشت.آن دو پیام چه بود؟
علم فراوان بوعلی-ارزش بیشتر علم و دانش نسبت به مال و ثروت
5-به نظر شما بهترین عنوان برای این داستان چیست؟چرا؟
گنج علم- ارزش علم در حدی است که بوعلی خواندن کتاب و کسب علم را به ثروت و دارایی ترجیح می دهد.بنابراین می توان آن را به گنج تشبیه کرد.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه74
موضوع بندهای دوم تا پنجم را بنویسید.
بند دوم:
طبیعت زیبای بهار-میوه های بهاری-گل های رنگارنگ
بند سوم:
میوه های لذیذ تابستان
بند چهارم:
رنگ برگ درختان مختلف در پاییز
بند پنجم:
سفیدی و برف زمستان