پایه چهارمحل تمرین چهارم علوم

جواب تمرین علوم چهارم -درس ششم:سنگ ها

جواب تمرین علوم چهارم -درس ششم:سنگ ها

« حل تمرین علوم چهارم | درس ششم : سنگ ها »

 

فعالیت صفحه 49

4- سکّه ای را روی هریک از سنگ ها بکشید چه چیزی مشاهده می کنید؟

رد آن بر یک سری از سنگ ها می ماند.

شماره ی سنگ رنگ صافی یا زبری اندازه ذره های تشکیل دهنده ی سنگ  سکّه روی سنگ خراش
ریز است درشت است ایجاد می کند ایجاد نمی کند
1 سفید زبر درشت می کند
2 یاسی صاف ریز نمی کند

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو کنید ص 50

شکل زیر را مشاهده کنید. با توجّه به ان ، درباره ی پرسش زیر در گروه خود گفت و گو کنید.

  • اندازه سنگ ها در محل شماره (1) با محّل شماره ی (2) چه تفاوتی دارد؟

در محل شماره دو سنگ ها اندازه کوچکتری نسبت به محل شماره یک دارند.

  • شکل سنگ ها از محل شماره (1) تا محل شماره ی (2) چه تغییری کرده است ؟

شکل سنگ های شماره 2 صاف تر و منظم تر است.

  • اندازه و شکل سنگ های محلّ شماره (2) با سنگ های محلّ شماره ی (3) چه تفاوت هایی دارد؟

سنگ های شماره 3 ریزتر و صاف تر از سنگ های شماره دو هستند.

  • از این گفت و گو چه نتیجه ای می گیرید؟

سنگ ها به مرور و در مسیر حرکتشان با برخورد به زمین و سنگ های اطراف به دلیل اصطحکاک شکلشان تغییر کرده و ساییده می شوند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فکرکنید ص 51

با توجه به شکل صفحه ی قبل هریک از سنگ های زیر در کدام قسمت رودخانه می بینید؟

الف-در قسمت شماره ی (1)

ب- در قسمت شماره ی (2)

پ-در قسمت شماره ی (3)

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه ی 51

5- مشاهده های خود را یادداشت کنید.

مواد به صورت لایه لایه روی  هم انباشته می شوند.

  • از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟

رسوبات سنگ و سنگریزه ها به صورت لایه لایه و موازی هم دیگر قرار می گیرند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت ص 52

6-سنگی را که ساخته اید، از کیسه خارج کنید؛ چه مشاهده می کنید؟

سنگی که ساخته شده است نوعی سنگ رسوبی است که به صورت لایه لایه در آمده و مواد ته نشین شده است. سنگ های رسوبی ساخته شده در طبیعت هم دقیقا به این شکل هستند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت ص 54

5-پیش بینی کنید که اگر ظرف را از روی شعله بردارید، چه اتفاقی می افتد.

مخلوط سفت خواهد شد.

6-کمی صبر کنید تا مخلوط سرد شود؛چه مشاهده می کنید؟آنچه را مشاهده کردید با پیش بینی خود مقایسه کنید.

طبق پیش بینی ترکیب سفت شد و به حالت جامد درآمد.

  • از این فعالیت چه نتیجه ای می توانیم بگیریم؟

ما می توانیم مواد را با گرما دادن ذوب و با گرفتن گرما از آن یعنی سرد کردن به حالت جامد در آوریم.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت ص 55

3-به کمک یک بزرگ تر ، تعدادی از گلوله های خشک شده را گرما دهید.

  • پیش بینی کنید مدام گلوله ها درون آب ،شکل خود را حفظ می کنند.

گلوله هایی که گرمای بیشتری دیده اند.

  • برای بررسی پیش بینی خود آزمایشی را طرّاحی و اجرا کنید.

برای این که ببینیم از بین گلوله هایی که گرما دیده اند و گلوله هایی که گرما ندیده اند کدامشان بیشتر شکلشان را در آب حفظ می کنند. از هردو گروه تعدادی را در آب می اندازیم و هرکدام دیرتر از شکل گلوله بودن بیرون آمد یعنی بیشتر شکل خود را حفظ کرده است.

بعد از انجام این آزمایش می فهمیم آن ها که گرمای بیشتری بهشان داده شده ، زمان بیشتری شکل خود را حفظ می کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات ص 56

در گروه خود درباره ی چگونگی تهیه خشت و آجر و استحکام خانه های خشتی و آجری اطلاعات جمع آوری کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

تولید خشت: برای تولید خشت ابتدا باید گل را در قالبی بریزیم و در برابر نور آفتاب قرار دهیم تا گل خشک شده و خشت بدست آید.

تولید آجر :  برای تولید آجر ابتدا باید خاک رس با کیفیت تهیه شود و  طی مراحلی تبدیل به گل خاک رس شود. سپس قالب گیری شده و در مرحله بعد باید در کوره های داغ  خشک شود.

استحکام خانه های خشتی: خانه های خشتی استحکام بالایی ندارند و اضلا برای مواقع زلزله مناسب نیستند و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به وجود آوردند.

استحکام خانه های آجری : به نسبت خانه های خشتی استحکام بسیار بیشتری دارند این هم به دلیل این است که  آجر در کوره ها داغ و در دمای بسیار بالا  ساخته شده و همونطور  که می دانید هر چه دما  ساخت بالاتر باشد استحکام بیشتر است و دیر تر شکل خود را از دست می دهد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات ص 57

در کارخانه ذوب آهن ، فلز آهن را از سنگ آهن به دست می آورند. در کشور ما سنگ های دیگری نیز وجود دارند که از آنها موادّ گوناگونی تهیه می شود. درباره ی موادّی که از سنگ ها تهیه می شود و کاربرد آن ها اطّلاعات جمع اوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

 

یکی از کاربرد سنگ ها جواهر سازی است. از سنگ های مثل آرتمیس ، الماس ، زمرد و یاقوت و… به عنوان موادی قیمتی برای ساخت جواهرآلات به کار برده می شوند.

سنگ ها جنبه ساختمانی هم دارند. مثلاً  سنگ مرمر برای نمای ساختمان یا کف زمین و پله ها به کار می رود.

از سنگ هایی مثل سنگ زغال سنگ در صنعت برای تامین انرژی و همچنین ماده اولیه صنایع شیمیایی استفاده میکنند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!