جواب تمرین نگارش چهارم-درس اول:آفریدگار زیبایی
نگارش چهارم صفحه 8
1-سه جمله از متن را که در آن ها کلمه ی«پاییز»به کار رفته است،بنویسید.
روزی بهار،تابستان،پاییز و زمستان باهم گفت و گو می کردند.
پاییز برای کار خود،رنگ های آتشین انتخاب کرد.
خورشید به تصویرهای نقّاشی پاییز نگاه کرد.
2- هشت کلمه از متن درس بنویسید که ارزش املایی دارند.
تصمیم-صنوبر-پذیرفت-تصویر-طبیعت-صحبت-منظره-صورتی
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه9
3-چیزهایی را که در تصویر می بینید طبقه بندی کنید و نمودار آن را بکشید.
حشره | ||
زنبور عسل | پروانه | کفشدوزک |
نوشت افزار | ||
مداد | تراش | پاک کن |
وسیله نقلیه | ||
اتوبوس | هواپیما | ماشین |
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه 10
1-کلمه های زیر را در متن درس پیدا کنید و از روی جمله هایی که این کلمه ها در آن به کار رفته اند با خط خوانا بنویسید. جهان افروز-هلو-رنگ آمیزی-تاب-ارغوانی
خورشید جهان افروز از پشت ابرهای سفید،نقّاشی تابستان را تماشا کرد.
نخست دستی به شاخه های درختان هلو،بادام،سیب و درختان دیگر برد.
تابستان با رنگ سبز تیره،سراسر جنگل را رنگ آمیزی کرد.
شاخه ها تاب نیاوردند و به سوی زمین،خم شدند.
برخی را به رنگ ارغوانی و بعضی دیگر را به رنگ قرمز روشن درآورد.
2-با توجه به متن درس با هر گروه از حروف درهم ریخته،یک کلمه بسازید.
ط،ه،ق،ر=قطره و،ب،ن،ص،ر=صنوبر ع،ز،ر،م،ا=مزارع
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه11
2-این جمله ها را در متن دزس پیدا کنید و جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.
1-می کردند
2-داوری کند
3-برّاق کرد
4-دست گرفت
5-لذّت برد
6-زینت داد
3-کلمه های جدول زیر را در جمله های بالا پیدا و خانه های جدول را پر کنید.
1-زمستان
2-پذیرفت
3-قشر
4-دل انگیز
5-طبیعت
6-بوته
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه12
1-از کدام بند می فهمیم که خداوند بخشنده است؟
بند سوم
2-در این متن چهار ویژگی برای خدا بیان شده آن ها را نام ببرید.
زیبایی-مهربانی-بخشندگی-دانایی
3-به نظر شما بهترین عنوان برای این متن چیست؟
صفات برتر خداوند-شناخت خداوند
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه13
موضوع کوچک تر:
تعطیلات تابستان-آب و هوای تابستان-تفریحات تابستان-میوه های تابستان
جمله موضوع:
تعطیلات تابستان فرصت مناسبی برای استراحت و تفریح است.
متن:
تعطیلات تابستان فرصت مناسبی برای استراحت و تفریح است.با پایان یافتن فصل امتحانات و شروع تابستان،دوران شادی و تفریح برای بچه ها فرا می رسد.از این به بعد کودکان می توانند به دور از استرس تکالیف، تا ساعت ها با همسن و سال هایشان در کوچه و محله، مشغول بازی،خنده و شادی شوند.تعطیلات تابستان فرصت مناسبی برای مسافرت رفتن،دید و بازدید از اقوام و نزدیکان و همچنین یادگیری یک سری کارها مانند ورزش و هنر است.همین موارد باعث شده که من تعطیل تابستان را بسیار دوست داشته و هر ساله بی صبرانه چشم انتظار شروع آن باشم.