پایه نهمحل تمرین نهم پیام های آسمان

جواب تمرین پیام‌های آسمان نهم- درس سوم: راهنمایان الهی

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 35

به نظر شما، ما به عنوان یک مسلمان چگونه می‌توانیم در گفتار، رفتار و پوشش خود، تسلیم امر خدا باشیم. درباره این موضوع با هم‌کلاسی‌هایتان گفت و گو کنید.

خداوند در قرآن کریم درباره طرز پوشش و رفتار و گفتار انسان‌ها بسیار سخن گفته و از انسان‌ها خواسته تا به آن عمل کنند و به سعادت دنیوی و اخروی برسند. برای فهم دقیق طرز پوشش و رفتار و گفتار خدا پسندانه می‌توانیم زندگی امامان و پیامبران را مطالعه کنیم و زندگی آن‌ها را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

 

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 38

به نظر شما در موارد زیر چگونه می‌توانیم در راه خدا استقامت کنیم؟

1- شیطان ما را برای ترک واجباتی همچون نماز و روزه وسوسه می‌کند.

با مطالعه درباره آثار نماز و روزه و فواید و برکات آن در زندگی و اصرار عمل بر این‌گونه اعمال می‌توان در برابر وسوسه‌های شیطان ایستاد و با آن مقابله کرد. 

2- کسی ما را دعوت به حضور در برخی مجالس و یا برخی فضاهای مجازی نامناسب می‌کند؟

با شرکت کردن در مجالس مذهبی و فرهنگی می‌توانیم از فضاهای مجازی و مجالس نامناسب آگاهی پیدا کنیم و در این فضاها شرکت نکنیم.

3- شیطان ما را برای ناسزا گفتن به دیگران به هنگام خشم و عصبانیت وسوسه می‌کند.

هنگام عصبانیت ساکت شویم و تا شماره ده بشماریم تا خشممان فروکش کند و هنگام عصبانیت نام خدا را به زبان بیاوریم و بر شیطان لعنت بفرستیم.

 

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 40

با کمک اعضای گروه و با توجه به آن‌چه که در خصوص زندگی حضرت محمد (ص) می‌دانید، نمونه‌هایی از ایستادگی آن حضرت در برابر عقاید باطل را بیان کنید.

  •  هنگامی‌که شتر ماده­‌ای مریض می­‌شد، شتر نر سالمی را به قید قرعه داغ می­‌کردند تا آن شتر ماده بهبود یابد.
  •  آنان به هنگام ورود به محلی جدید، برای دوری از شر اجنه و طاعون، ده مرتبه صدای الاغ در می­‌آوردند و هنگام گم‌شدن در صحرا لباس­‌های‌شان را وارونه به تن می­‌کردند تا پیدا شوند
  • زمانی‌که شخص بزرگی از دنیا می­‌رفت، در کنار قبرش گودالی حفر کرده و شتری را در آن حبس می­‌کردند تا از گرسنگی و تشنگی بمیرد، تصور بر آن بود که میت در روز حشر بدون وسیله نماند.

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 42

چه خرافه‌هایی در منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، وجود دارد؟

  • اگر عروس کوچک‌ترین نقشی در تهیه کیک داشته باشد بسیار بد است و اصولا نباید قبل از مراسم جشن آن را بچشد زیرا خیلی زود مهر و محبت شوهر را از دست خواهد داد.
  • اگر در مراسم عروسی حلقه ازدواج از دست بیفتد نحس است

به نظر شما چرا مردم به دنبال این خرافات می‌روند؟

ناشی از جهل و عقاید باطل است که در سر می‌پرورانند.

 

پیام‌های آسمان نهم: خودت را امتحان کن صفحه 42

1- یک نمونه از تسلیم پیامبران الهی در برابر دستورات خداوند را بیان کنید.

 در قرآن کریم آنچه در خصوص داستان حضرت ایوب آمده آن است که خداى تعالى او را به ناراحتى جسمى و به داغ فرزندان مبتلا نمود، و سپس، هم عافیتش داد، و هم فرزندانش را و مثل آنان را به وى برگردانید. و این کار را به مقتضاى رحمت خود کرد، و به این منظور کرد تا سرگذشت او مایه تذکر عابدان باشد.

2- چرا پیامبران الهی در راه انجام دستورات خداوند استقامت فراوانی می‌کردند؟

زیرا به خدا و راهی که به آن دعوت می‌کردند اطمینان کامل داشتند.

3- سه مورد از ویژگی‌های مهم پیامبران را نام ببرید.

  • تسلیم شدن در برابر دستورات خداوند
  • پیروی نکردن از عقاید باطل و مبارزه با آن‌ها
  • استقامت و پایداری در راه خدا

 

پیام‌های آسمان نهم: پیشنهاد صفحه 42

1- درباره این‌که چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد می‌شود، تحقیق کنید و در کلاس برای هم‌کلاسی‌هایتان بخوانید.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله پس از مبعوث شدن و رسالت یکتاپرست بودند آنگونه که حضرت علی (ع) فرموده اند : «از روزی که پیامبر از شیر گرفته شد خدا او را با بزرگترین فرشته قرین و همراه ساخت تا به وسیله آن فرشته بزرگواریی‏ها را بپیماید و به نیکوترین اخلاق، آراسته گردد.» بنابراین پیامبر اکرم قبل از بعثت، مراحلی از نبوت را دارا بوده است و به نوعی با پروردگار و دنیای غیب ارتباطاتی داشته است چنانچه حضرت یحیی و حضرت عیسی (ع) در دوران کودکی به مقام نبوت رسیده و با جهان غیب ارتباط داشته‏ اند. پیامبر اکرم قبل از رسالت معمولا غار حرا در مکه را برای عبادت و مناجات با خدا انتخاب می نمودند و از همان زمان عبد الله یعنی بنده ی خداوند یکتا و یگانه بودند و فقط او را می پرستیدند. یعنی زمانیکه هنوز پیامبر به رسالت برگزیده نشده بودند و به مقام پیامبری نائل نشده بودند مقام بندگی خدا (عبد) را داشتند.

مرحوم علامه طباطبایی هم با اشاره به عبد بودن پیامبر در کتاب سنن‌ النبی در حالات و اخلاق پیامبر نقل می‌کند که برخورد ایشان با مردم “عبد گونه” بوده است.تعبیر عبد، در سوره‌های متعددی از قرآن کریم، درباره پیامبر اعظم آمده است.

پس پیامبر اکرم اول با لقب عبد یاد می‌شود چرا که از همان ابتدا به مقام رسالت مبعوث نشده بود تا رسول یاد شود. تا اینکه در بیست و هفتم رجب که با روز نوروز مطابق بود با دریافت ایات آغازین سوره علق به رسالت مبعوث شدند و نزول آیات قرآن که معجزه جاوید آن حضرت است آغاز گردید. به هنگام بعثت چهل سال از سن آن حضرت می گذشت. از آن زمان به بعد پیامبر اکرم با لقب رسول یاد می‌شود. رسول الله به معنای کسی که رسالتی از جانب خداوند بر عهده اوست و کسی که باید مسئولتی خدایی را انجام بدهد.

بنابراین علت این موضوع که پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد سپس با لقب رسول یاد می‌شوند. این است که ایشان از ابتدا رفتاری عبد گونه داشته و یکتا پرست بوده اند و در سن ۴۰ سالگی به مقام رسالت برگزیده شده و رسول الله شدند.

2- درباره ماجرای مرگ ابراهیم فرزند حضرت محمد (ص) که در کودکی از دنیا رفت و اتفاقاتی که در آن روز افتاد، تحقیق کنید و ارتباط آن را با ویژگی سوم پیامبران یعنی مبارزه با عقاید باطل و خرافات بیان کنید.

18 رجب به روایتی رحلت ابراهیم فرزند خردسال پیامبر است . او که ثمره ازدواج پيامبر(ص) با ماريه قبطيه بود، کمتر از دوسال در دنيا زندگي کرد.
روزی که ابراهیم درگذشت، کسوف رخ داد. برخی گفتند: خورشید بخاطر مرگ ابراهیم گرفته است. پیامبر وقتی این سخن را شنید، بیرون آمد و پس از حمد الهی فرمود:«خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌های الهی هستند و بخاطر مرگ یا زندگی هیچ کس نمی‌گیرند.»
ولی ایشان در سوک فرزند سخت اندوهگین شد و گریست و در پاسخ به اعتراض برخی فرمود:
«من نیز انسانم؛ چشم می‌گرید و قلب اندوهگین می‌شود ولی سخنی که خداوند را به خشم آورد نمی‌گوییم.‌ ای ابراهیم! به خدا سوگند ما بخاطر (مرگ) تو ناراحتیم.»

نیز نقل شده که پیامبر رو به کوه ایستاد و گفت:
«ای کوه! اگر آنچه بر من وارد شده بر تو وارد می‌شد، تو را درهم می‌کوبید، ولی ما همان‌گونه که خدا فرمان داده، می‌گوییم: إنّا لِلهِ وَ إنّا اِلَیْهِ راجِعونَ وَ الْحَمدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمینَ.»

پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله به نقلی فرمود: من هرگز نگفته ام كه در مرگ عزيزان خود گريه نكنيد، زيرا اين احساسات نشانه دلسوزي و مهرباني و ترحم است و شخصي كه دلش بر حال ديگران نسوزد، مورد رحمت الهي قرار نمي گيرد. من گفته ام كه در مرگ عزيزان، شيون نكنيد و سخنان كفرآميز و يا سخناني كه بوي اعتراض مي دهد نگوييد و از شدت اندوه، لباس هاي خود را پاره ننماييد.

اميرمؤمنان علي بن ابي طالب علیه السلام به دستور رسول اكرم صلی الله علیه و آله، بدن ابراهيم را غسل دادو کفن نمود. آن گاه گروهي از اصحاب پيامبر صلی الله علیه و آله، جنازه ابراهيم را تشييع كرده و در قبرستان بقیع به خاك سپردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!