پایه ششمحل تمرین ششم نگارش

جواب تمرین نگارش ششم-درش هشتم:دریا قُلی

نگارش ششم صفحه50

1-در هر ستون،حرف نخست کلمه ها را بردارید و از راست به چپ در کنار هم قرار دهید تا یک واژه از متن درس به دست آید. 

ستون اول: ف د ا ک ا ر=فداکار

سون دوم: ح ف ظ=حفظ

ستون سوم: م د ا ف ع=مدافع

ستون چهارم: و س ع ت=وسعت

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه51

با توجه به متن درس،جدول زیر را کامل کنید.

واژه های بدون نقطه واژه های یک نقطه ای  واژه های دو نقطه ای  واژه های سه نقطه ای
همه

مردم

محدود

دلاور مرد

رها

کامل

علی

خود

برای

هدف

فدا

فداکاری

جمع

جوامع

انسان

جان

ملّت

بهنگام

موقع

یک

نفر

بسیار

توان

رسیدن

آینده

وابسته

آثار

داستان

3-متن زیر را بخوانید و هر جایی که لازم است،در آن از نشانه های «؟ . ! ، : » استفاده کنید.

یک روز غروب،وقتی دهقان از مزرعه به خانه برمی گشت،از لانه ی غازها صدایی شنید.دهقان از جا پرید و گفتچه صدای عجیبی!حتما روباه استسپس به طرف لانه ی غازها دوید،روباه را از لانه ی غازها بیرون کرد.در را که باز کرد،گفت دختر خوبم!روباه می گویدامروز صبح که غازها را به چرا می بردی،شال زیبایی سر کرده بودی.یا شالت را می دهی یا همه ی غازها را می برم.»

دخترک با ناراحتی گفتمگر روباه هم شال سر می کند؟»

دهقان گفتمن نمی دانم.حالا که چشمش دیده و دلش خواسته است

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه52

1-با استفاده از واژه های زیر یک بند درباره ی«شهید»بنویسید.از علائم نگارشی مناسب هم استفاده کنید. 

عشق-زندگی-حماسه-صداقت-سنگر-سرنوشت ساز

شهیدان برای دفاع از این مرز و بوم در پشت سنگر عشق پناه گرفتند،عشق به میهن،عشق به مردم.حماسه آفرینی آن ها در میدان جنگ و پیروزی و فتوحات سرنوشت سازشان در پیکار با دشمن نمادی شده برای زندگی نسل های بعد. برای ما.برای مایی که می توانیم با افتخار سرمان را بالا بگیریم و به داشتن چنین دلاور مردنی افتخار کنیم.به داشتن چنین سربازانی،به صداقت و وفاداری آن ها در عشقشان به این سرزمین.بیایید این بزرگان را الگو و سرمشق خود قرار دهیم و در عشق به میهن صداقت و خلوص نیّت داشته باشم.بیایید با خود پیمان ببندیم که جان خود را برای رهایی و آزادی این مملکت،کف دستمان قرار دهیم و با شجاعت در برابر هر آن کس که دشمن آبادانیش است،بایستیم.

2-من با خواندن این درس: 

کنجکاو شدم…  که بیشتر در مورد افراد بزرگی مثل دریا قلی که دلاوری های بی نظیری را در زمان دفاع مقدّس به خرج دادند،بخوانم
متوجّه شدم که… هر انسانی حتّی با کمترین امکانات هم می تواند در راه دفاع از میهن گام بردارد.
اکنون احساس می کنم که… باید من هم تلاش کن تا آرش ها و دریا قلی ها باشم. هر گاه که لازم باشد دلاورانه از کشورم دفاع کنم و برای رهایی آن از چنگال دشمن به هر شکل ممکن تلاش کنم.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه53

1-به نظر شما کدام بند درس از توصیف زیباتری برخوردار است؟

شهید«دریاقُلی سورانی» یکی از دلاور مردان دوران دفاع مقدّس بود که در نخستین ماه های جنگ تحمیلی با فداکاری شگفت انگیز خود،مانع سقوط شهر آبادان شد.شغل دریاقُلی،اوراق فروشی بود.او در آن هنگام به همراه فرزند خردسال خود در گورستانی از اتومبیل های فرسوده در «کوی ذوالفقاری» در حاشیه ی آبادان زندگی می کرد.او در یک شب تاریک،ناگهان متوجّه شد که سربازان دشمن بعثی به صورتی غافلگیر کننده از رودخانه ی بهمن شیر گذشته اند و می خواهند شهر محاصره شده ی آبادان را به اشغال کامل خود دربیاورند.دریاقُلی،فوراْ بی سر و صدا سوار بر دوچرخه شد و به راه افتاد.

2-وطن خود را در دو بند توصیف کنید. 

ایران این سرزمین وسیع و پهناور که از شمال و جنوب به دریا راه دارد در جنوب غربی آسیا و در منطقه ی خاورمیانه واقع شده است. ایران دارای مردمانی پرتلاش و در عین حال خونگرم و مهمان نواز است که در قالب قومیت های مختلف در کنار هم زندگی می کنند.این کشور با قدمت یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی جهان است و  همواره جزو پیشگامان    عرصه ی فنّاوری و تکنولوژی در جهان است.اگر چه زبان رسمی ایرانیان فارسی است امّا تنوع زبانی شگفت انگیزی در ایران وجود دارد و همین موضوع به جذّابیت های این کشور افزوده است.

از لحاظ جغرافیایی ایران بسیار کشور چشم نوازی است.کشوری چهارفصل که آب و هوایش متناسب با هر نوع سلیقه ای است.همچنین ایران از لحاظ وجود اماکن گردشگری و تاریخی نیز کشوری بسیار غنی محسوب می شود و در سرتاسر آن می توانیم بناهایی با قدمت چندین هزار سال را دید که هر کدام مربوط به تمدّنی خاص و تاریخی خاص هستند.ایران در زمینه های مختلف هموار رف برای گفتن داشته است برای مثال دیار کوروش، مهد علم و هنر است و از دیرباز تا کنون ستاره های پر فروغ و بی بدیلی را به خود دیده است.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه54و55

3-فهم خود را از ضرب المثل«هرکه بامش بیش،برفش بیشتر»در یک بند بنویسید.

قانون طبیعت همواره به این صورت بوده که در هر زمینه ای دغدغه ها و نگرانی ها برای آنان که نسبت به بقیّه در سطح بالاتری هستند بیشتر است.نگرانی های یک رئیس جمهور با یک شهروند عادی قبل مقایسه نیست.سختی های زندگی یک ورزشکارحرفه ای با زندگی یک ورزشکار معمولی برابر نیست. استرس زندگی یک فرد ثروتمند از یک فرد فقیر و تهی دست بیشتر است.هر چه دارایی ها،امکانات،توانایی ها و امتیازات ما بیشتر باشد، حفظ و نگهداری آن نیز دشوار تر است. همانگونه که پشت بام فردی که خانه اش بزرگ تر است بیشتر از پشت بام یک خانه کوچک برف می گیرد.

ب)با توجه به متن به سؤالات زیر پاسخ دهید.

1-در سطر اوّل کلمه ی«آنجا»به چه چیزی اشاره می کند؟ روستای کوچک

2-کلمه ی«او»به چه کسی یا چه چیزی اشاره می کند؟ پدرِ پیرِ دهقان جوان

3-کلمه ی «تو» به چه کسی یا چه چیزی اشاره می کند؟ دهقان

4-در بند سوم کلمه ی«آنجا»به چه چیزی اشاره می کند؟ خانه ی دور افتاده

5-در دو بند آخر متن،دور نشانه های ربط خط بکشید.

مردم همان کاری را کردند که پیرمرد گفته بود.سال بعد آسیاب ها پر از دانه های گندم شدند. مردم روستا جشن گرفتند و به خانه ی دهقان آمدند و گفتند:«تو خیر مردم روستا را از همه بهتر می دانی پس کدخدای ما هستی.»دهقان گفت:«امّا من کاری نکرده ام،این فکر پدرم بود.» مردم با تعجب گفتند:«مگر او را به آن خانه نبرده ای؟»

دهقان جوان ماجرا را تعریف کرد و گفت:«درست است که پدرم از کار افتاده است؛ امّا چیزهای زیادی می داند.»از آن روز مردم تصمیم گرفتند که پیرمردها و پیرزن ها را پیش خود نگه دارند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه56

2-مانند نمونه واژه ها را با فلش به هم وصل کنید و یک جمله بسازید.

آرش،دلاورمرد ایرانی،با پرتاب تیر سرزمین ایران را از بیگانگان رهایی بخشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!