پایه ششمحل تمرین ششم نگارش

جواب تمرین نگارش ششم-درش نهم:رنج هایی کشیده ام که مپرس

نگارش ششم صفحه58

1-واژه هایی را که در آنها یکی از شـکل های صدای/ز/ به کار رفته اسـت،از درس پیدا کنید و بنویسید.

ز نیزه-قزوین-بروجردی-بزرگ-زبان-زمان-نزدیک-امروز-ارزش-طرز-روز-نزدیکان-هزاران-چیز-نیز-جز-ارزش-زحمت-        باز-زهر-برگزیده ام
ض ریاضی-ضعف
ظ عظیم-تلفّظ-حافظه-مظلومیت-ظالمین-لحظه-منظور-حافظ-لحظات
ذ درگذشت-گذاشته

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه59

2-مانند نمونه واژه های زیر را در جدول قرار دهید.

کلمه کلمات
کتاب کتب
فاضل فضلا
متن متون
فصل فصول

3-جدول زیر را کامل کنید. 

واژه «نامه» واژه ی جدید
لغت نامه لغت نامه
پاسخ نامه پاسخ نامه
روز نامه روزنامه
دعوت نامه دعوت نامه

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه60

1-متن زیر را تا سه سطر ادامه دهید.

اگر به جای دوستان دهخدا بودم،می کوشیدم در مکتب این استاد بزرگ شاگردی کنم و از گنجیه علم و سواد او بهره مند شوم.در جمع آوری اطّلاعات و انجام مطالعات با او همکاری می کردم و سعی می کردم نام خود را در کنار او در تاریخ ادبیّات فارسی جاودانه کنم.از او درخواست می کردم تا راه ایجاد اراده ی آهنین را به من بیاموزد تا روش تحقیق و مطالعه را به من یاد دهد و در آخر اگر به جای دوستان دهخدا بودم سعی می کردم خود را به او نزدیک کنم تا شاید کمال همنشین در من اثر می کرد و من نیز دهخدایی در آسمان ادب ایران می شدم.

2-واژه های زیر را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید،سـپس با استفاده از آنها، یک بند درباره ی یکی از نام آورانی که        می شناسید،بنویسید.

پایداری،جمع آوری،تحقیق،اندیشمندان،یادگار،آثار،تاثیرگذار،جاودانگی

آثار-اندیشمندان-پایداری-تاثیرگذار-تحقیق-جاودانگی-جمع آوری-یادگار

یکی از بزرگ ترین اندیشمندان و فیلسوفان تاریخ معاصر ایران اسلامی،علّامه محمّد تقی جعفری است. او که در تحقیق و جمع آوری اطّلاعات زبانزد خاص و عام بود،طی سال ها مطالعه و پژوهش توانست به درجه ی والایی از دانایی برسد. سخنرانی های تاثیرگذار او در مجالس مختلف دل هر شنونده ای را با خود می برد.خستگی ناپذیری و پایداری مسرّانه ی او بر مطالعه و نوشتن،سبب پدید آمدن آثار و نوشته های پرباری از او شده است.از جمله یادگارهای درخشان علّامه جعفری می توان به تکاپوی اندیشه ها،عرفان اسلامی و پنج شاعر اشاره کرد که نام او را در تاریخ معاصر ایران به جاودانگی رسانده اند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه61

1-دو تصویر را با هم مقایسه کنید.

در تصویر سمت راست دشتی وسیع که پوشیده از گل های کوچک و رنگارنگ است خودنمایی می کند در حالیکه تصویر سمت چپ یک شاخه گل بزرگ و قرمز رنگ را به تصویر می کشد. در هر دو تصویر می توانیم گل قرمز رنگ ببینیم با این تفاوت که گل های قرمز رنگ سمت راست به نظر لاله هستند اما گل سمت چپ چیزی شبیه به گل رز و محمّدی. با نگاه کردن به هر دوی این تصویرها حس شادابی و سرزندگی در انسان به وجود می آید و لبخندی که نشان از خشنودی و لذّت است بر لبانش می نشیند.دسته گل های سمت راست با توجّه به ساقه های باریک و گلبرگ های نحیفشان به نظر می رسد که عمری بسیار ناچیز داشته باشند. در حالی که از گلبرگ های درشت و ساقه ی ضخیم گل سمت چپ چنین بر می آید که این گل عمر و دوام بالاتری نسبت به گل های تصویر سمت راست دارد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

صفحه62

2-شخصیت دهخدا را با یکی از نام آورانی که در کلاس پنجم با آن آشنا شدید،مقایسه کنید.تفاوت و شباهت آنها را در دو بند بنویسید. 

محمّد بن زکریای رازی طبیب و کاشف بزرگ قرن سوم  و علی اکبر دهخدا ادیب و دانشمند برجسته ی معاصر،دو تن از بزرگان تاریخ علم و ادب ایران هستند.هر دوی این بزرگان،تمام عمر خود را صرف مطالعه و یادگیری کردند و تا آخرین ثانیه های عمرشان در حال تحقیق و نوشتن بودند. برای هر دوی آن ها مطالعه و یادگیری و تلاش برای خدمت به مردم و بهبود زندگی،هدفی بزرگ و لذّت بخش به شمار می آمد.آن ها از همان کودکی خانه به خانه و کلاس به کلاس به دنبال یادگیری علوم مختلف بودند و در مکتب استادان بزرگی شاگردی کردند تا در نهایت به درجه ی بالایی رسیدند و توانستند نام خود را در کتاب مشاهیر ایران و جهان جاودانه کنند.

رازی در زمینه ی طبّ و علوم تجربی استاد بود و دهخدا در حوزه ی ادبیّات.یکی از وجه تشابهات جالب درباره ی این دو بزرگ آن است که رازی در ری به دنیا آمد و آرامگاهش نیز همچون دهخدا در ری می باشد.هر دوی این بزرگان پدر خود را در سنین بسیار پایین از دست دادند و برای امرار معاش مجبور شدند که خود کار کنند و پول به دست بیاورند.با این وجود همّت و اراده ی آن ها در مطالعه و یادگیری مثال زدنی بود و تلاش های بدون وقفه شان،آن ها را از هم سن و سالانشان متمایز کرده بود.از جمله کارهای بزرگ رازی کشف الکل بود،درحالی که بزرگ ترین و به یادماندنی ترین اثر دهخدا لغت نامه ی معروفش است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!