پایه هشتمحل تمرین هشتم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هشتم- درس هفتم: ارتباط و رسانه

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 39

2- الف) متن سیر تحول رسانه‌ها را بخوانید و چهار تحول مهم در ارتباطات را به ترتیب و مختصر، بیان کنید.

  1. اختراع ماشین چاپ در قرن پازدهم میلادی توسط گوتنبرگ آلمانی
  2. استفاده از الکتریسیته و اختراع تلگراف در سال 1842 میلادی توسط مورس و اختراع تلفن توسط گراهام بل در سال 1876 میلادی
  3. به وجود آمدن ارتباطات بی سیم و اختراع رادیو در سال 1835 میلادی توسط مارکنی ایتالیایی
  4. اختراع سینما و تلویزیون و به راه افتادن شبکه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی و  ماهواره‌ای

ب) دو وسیله مهم که به انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک کردند، چه بود؟

ماهواره‌ها حجم زیادی از اطلاعات را بدون این که به سیم نیاز داشته باشند از جایی به جای دیگر کره زمین ارسال می‌کند و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه اینترنت و شبکه‌های همراه را فراهم می‌کند. یکی دیگر از وسیله‌های مهم رایانه است که حجم وسیعی از اطلاعات را می‌تواند ذخیره کند.

3- مجسم کنید هیچ یک از رسانه‌های امروزی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، تلفن و… نبودند. سپس فکر کنید که در این صورت چه مزایا و فواید و یا چه مشکلات و کمبودهایی وجود می‌داشت؟ نظر خود را در کلاس به بحث بگذارید.

اگر اینترنت نبود بسیاری از کارها که امروزه به وسیله اینترنت انجام می‌شوند نبودند و علم به این اندازه پیشرفت نمی‌کرد ولی از طرفی وجود اینترنت و تلفن همراه صمیمیت را از کانون خانواده حذف و گوشه نشینی را در خانواده‌ها جایگزین کرده است. 

4- آیا تاکنون از پست الکترونیک (ایمیل) استفاده کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما، آری است، برای بقیه هم کلاسی‌هایتان چگونگی کار را توضیح دهید و آن را با پست معمولی مقایسه کنید.

دو سرویس دهنده اصلی ایمیل شرکت‌های یاهو و جیمیل هستند که با ساختن یک حساب کاربری و دریافت یک آدرس ایمیل اختصاصی می‌توان برای کسانی که همچون ما آدرس ایمیل اختصاصی خود را دارند پیام‌های متنی و تصویری و صوتی فرستاد و بسیار سریع جواب را از طرف مقابل دریافت کرد. در پست معمولی سرعت به این اندازه بالا نیست اما می‌توان اشیایی را با آن به دیگران فرستاد. در کل سرعت و سهولت در ایمیل بیش‌تر از پست معمولی است.

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 40

5- درسال ١٣٩٠ و به فرمان مقام معظم رهبری، شورایی به‌نام «شورای عالی فضای مجازی»، به منظور سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور تأسیس شد. می‌توانید با مراجعه به سایت مرکز ملی فضای مجازی (majazi.ir) ببینید کدام یک از مسئولین کشور، در این شورا عضو هستند. 

چند مورد از وظایف این شورا را پرس و جو و فهرست کنید.

  • انجام وظایف دبیرخانه­ ای شورایعالی
  • تحقق بخشیدن به اهداف و سیاست های مرکز و نظارت بر حسن اجرای آنها طبق مصوبات شورایعالی
  • نظارت و ارزیابی در همه­ ابعاد فضای مجازی کشور در چارچوب طرح مصوب شورایعالی
  • برنامه­ ریزی برای حضور قوی و مستمر در مجامع جهانی مرتبط با فضای مجازی به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی، به دست گیری ابتکار عمل و گسترش تعاملات میان دولت های همسو در جهت سالم وامن سازی فضای مجازی و امکان بهره گیری همه کشورها از این فضا بر اساس حاکمیت ملی و عدالت در چارچوب مصوبات شورایعالی
  • تحقق بخشیدن به مصوبات کمیسیون های تعریف­ شده در چارچوب مصوبات شورایعالی و نظارت بر حسن اجرای آنها

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!