پایه هشتمحل تمرین هشتم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هشتم- درس دهم: از رحلت پیامبر تا قیام کربلا (نینوا)

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 57

1- پس از مطالعه درس، با یکدیگر همفکری کنید و دلیل بروز فتنه‌ها و جنگ‌ها علیه حکومت امام علی (ع) را بیان کنید.

  • عدالت امام علی (ع)
  • خداترسی و پرهیزکاری امام علی (ع)
  • مبارزه امام علی (ع) با ریاست طلبان
  • امام علی (ع) هیچ مسلمانی را از مسلمان دیگر برتر نمیدانست و برای عرب و عجم سهم یکسانی قائل می‌شد.

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 59

2- ـ کاربرگه شماره (6) منشور حکومتی امام علی (ع) را انجام دهید.

کاربرگه شماره (6)

وقتی امیرالمؤمنین علی (ع) ،مالک اشتر یکی از یاران خود را به حکومت مصر منصوب کرد، به او نامه‌ای نوشت. این نامه یکی از مهمترین اسناد سیاسی و حقوقی تاریخ اسلام است. در این نامه ،امام ویژگی‌های حکومت اسلامی، و روابط متقابل مردم و حاکمان را بیان کرده است.
فرازهایی از این نامه را مرور کنید و بگویید هر فراز مربوط به کدام یک از اصول حکومتی آن حضرت است.

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 59

4- با مطالعه درس، سه ویژگی برای حکومت معاویه بنویسید. این ویژگی‌ها چه مغایرتی با دستورات اسلام داشت؟

  • خلافت را موروثی کرده و یزید را جانشین خود انتخاب کرد. (مغایرت: بنا به سنت پیامبر حاکم باید عادل باشد و انتخاب او با خواست مردم انجام شود که برخلاف سنت پیامبر بود).
  • به پیمان خود با امام حسن وفادار نماند و با فریبکاری قدرت را به دست گرفت. (مغایرت: اسلام دین صداقت و درستی است و در آن دروغی وجود ندارد).
  • بیت المال را در میان خودشان تقسیم می‌کردند و با پول و مقام اشخاص بانفوذ و قدرتمند را جذب خود می‌کرد. (مغایرت: در دین اسلام استفاده شخصی از اموال عمومی حرام است).

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 61

5- انگیزه و اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا چه بود؟ فهرست کنید.

  • اصلاح امت پیامبر
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • جلوگیری از گسترش انحراف در دین
  • تقویت روحیه ظلم‌ستیزی مسلمانان به ویژه شیعیان
  • آشکار ساختن چهره واقعی حکومت ظالم بنی امیه
  • پیاده کردن سیره و روش پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)

6- منظور از زنده نگه داشتن قیام ابا عبدالله (ع) چیست؟ گفت و گو کنید. 

هدف از قیام امام حسین (ع) عمل به دستورات اسلام، اصلاح امت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر بود و ما هم با اجرای اهداف امام حسین (ع) در جامعه به ظالمان اجازه تسلط بر خود را نمی‌دهیم. ما باید هدف قیام امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهیم.

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 62

3- درباره یکی از فرزندان، بستگان و یاران امام حسین (ع) و نقشی که در واقعه عاشورا ایفا کردند تحقیق و مطلبی گردآوری کنید.

حضرت قاسم، پسر امام حسن (پسر امام علی) بود که در اوائل سال 48 هجری قمری به دنیا آمدند. مادر حضرت قاسم به روایتی کنیزی به نام رمله بوده است.

رمله یا نفیله کنیز خوش خویی بود که در بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) روزگار می گذرانید. او مسیر پارسایی را طی می کرد و سازندگی خود رااز طریق عبادت پی گرفت و سرانجام این افتخار را به دست آوردکه به عنوان ام ولد (مادر فرزند) برای حضرت امام حسن(ع) پسرانی آورد که همه اهل رزم و حماسه آفرینی بودند. نام حضرت قاسم را امام حسن به یاد فرزند جدش قاسم نام نهاد و از آن تاریخ نفیله را ام قاسم صدا می زدند.

آن حضرت دو یا سه ساله بود که پدرش به دست جعده ملعون (همسر امام حسن (ع) ) مسموم شد و به شهادت رسید. حضرت قاسم ‏علیه السلام از نظر ظاهری شباهت بسیاری به پدر بزرگوارش امام حسن ‏علیه السلام داشت به طوری که امام حسین (ع ) را به یاد برادرش می انداخت. چهره حضرت قاسم بسیار زیبا و دل ‏انگیز بود و او را به پاره‏ ی ماه یا ستاره‏ ی زیبا تشبیه می کردند.

حضرت قاسم پس از شهادت پدر انس عجیبی با امام حسین داشت و در مهد تربیت حسینی بزرگ شد، ایشان در صحرای کربلا حضور داشتند و از یاران باوفای عموی خود بودند که به میدان رفته و در سن سیزده سالگی و به روایت دیگر 16 سالگی در سال 61 هجری قمری به شهادت رسیدند.

هر یک از شب های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام گذاری شده است. شب ششم ماه محرم و روز ششم متعلق به حضرت قاسم (س) است. حضرت قاسم، پسر امام حسن (ع) است که از یاران عمویش امام حسین (ع ) بود و در روز عاشورا و در کربلا به شهادت رسید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!