پایه ششمحل تمرین ششم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی ششم- درس هجدهم: ویژگی‌های دریاهای ایران

مطالعات اجتماعی ششم: فعالیت صفحه 90

فعالیت 2:

چرا خلیج‌فارس از دیرباز مورد توجه کشورهای قدرتمند بوده است و آن‌ها همواره در پی نفوذ به این منطقه هستند؟ در کلاس گفت‌وگو کنید.

زیرا خلیج فارس منبع بزرگی از نفت و گاز است و یکی از بزرگترین منابع جهان به شمار می‌رود. همچنین این دریا مسیر ارتباطی قاره اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی می‌باشد.

 

فعالیت 3:

یک کنسرو ماهی را به کلاس بیاورید و با راهنمایی معلم برچسب مشخصات (تاریخ مصرف، نوع ماهی، طریقه‌ی مصرف، محلّ تولید و …) آن را بررسی کنید.
چگونه می توانیم کنسرو ماهی فاسد شده را تشخیص بدهیم ؟

قوطی‌هایی که در آن‌ها دارای برآمدگی، زنگ زدگی یا نشتی باشد ،فاسد شده‌اند. 

 

فعالیت 4:

همفکری کنید و ده شغل را فهرست کنید که با دریا سر و کار دارد.

ناخدا، ماهیگیری، غواصی و …

 

فعالیت 5:

ب ـ به این دو تصویر، توجه و پرس‌وجو کنید هر یک از این سازمان‌ها چه وظیفه‌ای دارند و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند؟

سازمان شیلات: وظایف سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران عبارت است از سياست‌گذاری، برنامه‌ريزی و نظارت برای بهره‌برداری پايدار از ذخاير و منابع آبزی كشور، حفاظت از منابع آبزی و بازسازی مؤثر ذخاير موجود، توسعه‌ مديريت و نگهداری زيرساخت­‌های صيادی و آبزی‌پروری، ارتقاء بهره‌وری منابع و عوامل توليد در آب­‌های ايران.

سازمان بنادر و دریانوردی: سازمان بنادر و دریانوردی نیز وظیفه‌ی مدیریت امور بندری و امور دریایی بازرگانی کشور را برعهده دارد و در اموری همچون نظارت بر امور کشتیرانی، صدور اجازه تأسیس اسکله و… فعالیت می‌کند.

 

فعالیت 6:

ب ـ همفکری کنید و فعالیت‌هایی را که به محیط‌ زیست دریا آسیب می‌رساند، بیان کنید. اگر شما مسئول یک منطقه ی ساحلی بودید برای حفظ دریا ـ این نعمت خداوندی ـ چه کارهایی می‌کردید؟

ریختن زباله‌ها در دریا، زیاده‌روی در صید جانوران آبزی، ورود نفت به دریا و…

اگر من مسئول یک منطقه ساحلی بودم از ورود زباله‌ها و پسماندها به دریا چلوگیری می‌کردم، و همچنین کشتی‌ها و تاسیسات را جوری تجهیز میکردم که کمترین آسیب را به دریاها وارد کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!