پایه هفتمحل تمرین هفتم علوم

جواب تمرین علوم هفتم-بخش اول ،درس یک:تفکر و تجربه

حل تمرین علوم هفتم|بخش اول ،درس یک:تفکر و تجربه

علم و کنجکاوی صفحه 3

مواد: نفت، گوگرد، جوهر نمک، برادهٔ آهن، اتانول، نمک

دانش آموز: آیا همهٔ این مواد در آب حل می شوند؟

معلّم: پیش بینی گروه شما چیست؟

نمک ، اتانول ، جوهرنمک در آب حل می شود.

برادۀ آهن ، گوگرد ، نفت در آب حل نمی شود.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 4

١- شش بشر ١٠٠ میلی لیتری بردارید. آنها را شماره گذاری کنید و با استفاده از استوانهٔ مدرج ٥٠ میلی لیتر آب داخل آنها بریزید.

٢- از موادّ جامد به اندازهٔ یک قاشق کوچک و از موادّ مایع چند قاشق بردارید و به آب داخل بشرها بیفزایید.

٣- با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.
٤- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.

موادی که در آب حل شدند موادی که در آب حل نشدند
نمک برادۀ آهن
اتانول گوگرد
جوهرنمک نفت

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو صفحه 4

ربارهٔ حل یک مسئله به روش علمی گفت وگو کنید و مراحل آن را بنویسید.

1-مشاهده 2-جمع آوری اطلاعات 3-فرضیه سازی 4-آژمایش فرضیه 5-تکرار آزمایش 6-نتیجه گیری

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 5

1- در گروه خود، چند مورد از تبدیل علم به فن اّوری، که در سال های اخیر اتفّاق افتاده اند را بنویسید و درباره فواید و زیان های آنها گفت وگو کنید.

یکی از بزرگترین نمونه های تبدیل علم به فناوری  اینترنت  می باشد .

که علاوه بر فواید بسیار ، ضرهای زیادی هم دارد.

از فواید آن می توان به راحت تر شدن زندگی ، ارتباط با افراد حتی از دورترین فاصله ها ، انجام فعالیت ها بدون حضور در جایی و تنها با استفاده از تلفن همراه(مثل کارت به کارت و خرید اینترنتی) و …  اشاره کرد . ولی می توان گفت که استفاده کودکان از اینترنت بدلیل نبود محدودیت می تواند اثرات نامطلوبی بر کودک بگذارد. همچنین فرد وابسته به اینترنت بدون آن زندگی سختی خواهد داشت و به جای گردش با دوستان آن چنان وابسته  به گوشی می شود و در نهایت باعث کاهش روابط اجتماعی وی و بیماری های روحی روانی خواهد شد.

از دیگر نمونه های تبدیل علم به فن آوری می توان به تولید خودرو ها اشاره کرد.

که با این که حمل و نقل را آسان کرد ولی آلودگی هوای بسیار و کاهش تحرک انسان هارا به دنبال دارد.
2- در گروه خود درباره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند و با به کاربردن علم در صنعت (فنّاوری) برای امنیت و استقلال کشور تلاش می کردند، تحقیق کنید.

حسن تهرانی مقدم در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه، تهران زاده شد. در مسجد زینب کبرای سرچشمه زیر نظر آیت‌الله سید علی لواسانی امام جماعت و مدیر مسجد،‌تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را فرا گرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته‌اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در فرودگاه مهرآباد به اجرای برنامه پرداخت. وی در زمان جنگ ایران و عراق نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. با پایان جنگ وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت های موشکی شد و مسئولیت سازمان جهاد خودکفایی سپاه را به دست گرفت.

وی کار ساخت موشک را از خمپاره 60 شروع کرد و تا موشک 3 ادامه داد و  وی در 21 آبان 1390 زمانی که برای آزمایش موشکی در پادگان امیرالمونین(ع) در ملارد رفته بود با انفجار زاغه مهمات درگذشت.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع اوری اطلاعات صفحه 5

در یک تحقیق گروهی دربارهٔ فواید و زیان های یک فنّاوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه، و راه هایی را برای کاهش زیان های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامهٔ دیواری به کلاس ارائه کنید.

به عنوان مثال یکی از رایج ترین فناوری های امروزه (گوشی های همراه) می باشند که فواید آن عبارت اند از :

  • راحت تر شدن زندگی
  • سریع تر انجام دادن کارها
  • برقراری ارتباط با افراد دیگر تا فواصل طولانی
  • تقویت مهارت یادگیری با کمترین هزینه ها
  • افزایش امنیت

و از سری ضرر های آن می توان به :

  • کاهش تحرک و افزایش تنبلی درنهایت چاقی
  • احتمال هک شدن و قرار گرفتن اطلاعات کل زندگی در دستان افراد دیگر
  • افزایش بیماری های مغزی به دلیل امواج مشعشع از گوشی های همراه
  • کاهش کیفیت خواب
  • فشار روی چشم و بالا رفتن نمره چشم

اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!