پایه نهمحل تمرین نهم علوم

جواب تمرین علوم نهم-درس سیزدهم:جانوران بی مهره

حل تمرین علوم نهم|درس سیزدهم:جانوران بی مهره

فعالیت صفحه 143

با توجه به آنچه دربارهٔ اسفنج آموختید، طرح ساده ای از بدن اسفنج را رسم کنید و با توجه به آن چگونگی تغذیه و تنفس و دفع مواد زائد آن را توضیح دهید.

 

 

اسفنج گردش بیرونی آب دارد که از سوراخ های بدنه وارد حفره اصلی و از طریق سوراخ یا سوراخ هایی از آن خارج می شود.

 

 

 

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات صفحه 145

بیشتر کرم های انگلی از طریق آب و غذا وارد بدن ما می شوند. برای جلوگیری از ورود آنها چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟ در این باره از منابع معتبر اطلاعاتی را جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

  • از آب های تمیز و تصفیه شده بنوشیم.
  • آب های  (رودخانه،دریا،نهر و …) ننوشیم.
  • سبزیجات را ضدعفونی کرده و سپس بخوریم.
  • حتما دست های خود را به طور مرطب بشوریم.
  • پختن خوب سبزیجات و گوشت ها

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات صفحه 146

الف) دربارهٔ نقش کرم های خاکی در حاصلخیزی خاک و استفاده از آنها برای تولید کود اطلاعاتی را جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

کرم های خاکی پسمانده ی گیاهان(ریشه‌های مرده، برگ‌ها، سبزه‌ها و کودها)  در خاک را می بلعند و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تولید می کنند.در نتیجه در حاصلخیزی خاک نقش دارند.

همچنین نیتروژن،کلسیم و پتاسیم موجود در مواد آلی در خاک با عبور کرم ها از آن ها افزایش پیدا خواهد کرد و وجود آن ها باعث می شود تا مواد معدنی زیادی به گیاه برسد.
ب)در طب سنتی از زالو استفاده می شد؛ در پزشکی نوین نیز به آن رو آورده اند. در مورد استفاده از زالو در پزشکی نیز اطلاعاتی را جمع آوری کنید.

در یک دهه اخیر رجوع مردم به طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی در بین مردم شیوع زیادی پیدا  کرده است. زالو درمانی یکی از اشکال سنتی مورد توجه پزشکان و مردم است که در طب قدیم طبیبان بسیار معروفی مثل ابن سینا برای درمان بیماری ها از آن استفاده می کردند.

زالو درمانی در این حیطه ها بسیار پرکاربرد است:

  • جراحی های زیبایی
  • رفع ریزش مو
  • بیماری های قلبی
  • سرطان
  • دیابت

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات صفحه 150

در مورد گروه های مختلف عنکبوتیان (عنکبوت، رتیل، عقرب و کنه) اطلاعاتی را جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

عنکبوت: جانور بی مهره شکاری دارای بدنی سخت، دوبخشی و 8 پا می باشد. آن ها بافیدن تار از بدر تولد بلندند . این اطلاعات در دنا آن ها وجود داشته و به ارث رسیده است.

برخی از آن ها بی ضرر و برخی دیگر دارای سمی کشنده هستند مثل عنکبوت بیوه سیاه

رتیل: بیشتر در مناطق بیابانی و گرمسیر زندگی می کنند و همه شان رتیل های شکارچی هستند. بعضی از آن ها به سپشدت قوی هستند که می توانند موش ها و پرندگان کوچک را شکار کنند. البته همه آن  ها خطرناک نیستند و بعضی از آن ها به عنوان حیوان خانگی هم نگهداری می شوند.

عقرب: دسته ای عنکبوتیان که دارای 8 پا و نیشی بسیار کشنده هستند. اغلب در شب و آب و هوای گرم به فعالیت های زیستی مثل شکار کردن می پردازند. زهر آن ها در انتهای دمشان قرار دارد که عقرب می تواند با تکان دادن دمش آن را به سمت مهاجمین بپاشد.

کنه: دسته از بخش عنکبوتان هستند که در 3 نوع یک میزبانه،دومیزبانه و سه میزبانه وجود دارند. انواع آن ها می توانند موجب تب کریمه کنگو شوند که باعث مرگ می شود.

کنه‌ها انگل‌هایی هستند که از خون سایر جانوران تغذیه می‌کنند. زندگیشان را به صورت تخم شروع می‌کنند که در تابستان به صورت لارو از تخم خارج و به نوک علف‌ها و دیگر گیاهان کوتاه می‌خزند. آن‌ها منتظر می‌مانند تا جانور خون‌گرم بعدی برسد. سپس، روی آن محکم می‌چسبند، به درون پوست نفوذ و شروع به مکیدن خون می‌کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!