پایه هشتمحل تمرین هشتم عربی

جواب تمرین عربی هشتم-درس نهم

حل تمرین عربی هشتم | درس نهم

الدرس التاسع

اَلسَّفْرَةُ الْعِلْميَّةُ صفحه 111 و 112

طالِباتُ الْمَدرَسَةِ مَسروراتٌ؛ لَِنَّهُنَّ سَوفَ یَذْهَبْنَ لِسَفْرَةٍ عِلْميَّةٍ مِنْ شيراز إلیٰ ياسوج.

دانش آموزان مدرسه خوشحال هستند، زیرا برای سفر علمی از شیراز به یاسوج خواهند رفت.
اَلْمُديرَةُ : سَنَذْهَبُ إلیٰ سَفْرَةٍ عِلْميَّةٍ يَومَ الْخَميسِ فِي الْسُبوعِ الْقادِمِ.

مدیر: به سفر علمی روز پنجشنبه در هفته آینده خواهیم رفت.
عَلَيْکُنَّ بِمُراعاةِ بَعْضِ الُْمورِ:  شما باید یک سری امور را رعایت کنید.
– تَهيِئَةُ الْمَلابِسِ الْمُناسِبَةِ؛ لَِنَّ الْجَوَّ في ياسوج بارِدٌ.  تهیه لباس مناسب ، زیرا هوا در یاسوج سرد است.
– تَهيِئَةُ مِنْشَفَةٍ صَغيرَةٍ وَ کَبيرَةٍ وَ فُرشاةٍ وَ مَعجونِ أَسنانٍ. تهیه حوله کوچک و بزرگ و مسواک و خمیر دندان
– اَلْحُضورُ في ساحَةِ الْمَدرَسَةِ فِي السّاعَةِ السّابِعَةِ صَباحاً.  حضور در حیاط مدرسه در ساعت 7 صبح
اَلطّالِباتُ يَسْأَلْنَ الْمُديرَةَ: اَلُْولَیٰ: يا سَيِّدَتي، إلیٰ أَيْنَ نَذْهَبُ؟
اَلْمُديرَةُ: إلیٰ ياسوج وَ حَولَها. 

دانش آموزان از مدیر می پرسند:

اولی: ای خانم ، به کجا می رویم؟

مدیر: به یاسوج و اطراف آن

في هذِهِ الْمُحافَظَةِ غاباتٌ وَ أَنْهارٌ وَ أَزهارٌ
وَ بَساتينُ وَ عُيونٌ وَ شلَلّات جَميلَةٌ.

در این استان جنگل ها ، رودخانه ها ، گل ها ، بوستان ها ، چشمه ها و آبشار های زیبایی وجود دارد.
اَلثّانيةُ: کَمْ يَوْماً نَبْقیٰ؟ 

دومی: چند روز می مانیم؟
اَلْمُديرَةُ: ثَلاثَةَ أَيّامٍ مِنَ الْخَميسِ إلَی السَّبْتِ. 

مدیر: 3 روز ، از پنج شنبه تا شنبه.

اَلثّالِثَةُ: مَتیٰ نَرْجِعُ؟ سومی: چه زمانی بر می گردیم؟

اَلْمُديرَةُ: صَباحَ يَومِ الَْحَدِ فِي السّاعَةِ السّابِعَةِ.

مدیر : صبح روز یکشنبه در ساعت هفت .
اَلرّابِعَةُ: بِمَ نَذْهَبُ إلیٰ هُناكَ؟

چهارمی : با چه به آنجا می رویم؟

اَلْمُديرَةُ: بِالْحافِلَةِ.  مدیر : با اتوبوس
اَلْخامِسَةُ: أَيْنَ نَأْکُلُ الَفَْطورَ وَ الْغَداءَ وَ الْعَشاءَ؟

پنجمی: کجا صبحانه و ناهار و شام می خوریم؟
اَلْمُديرَةُ: في مَطْعَمٍ نَظيفٍ وَ جَيِّدٍ.

مدیر : در رستوران پاکیزه و خوب
اَلسّادِسَةُ: هَلِ الْجَوّالُ مَسْموحٌ لَنا؟

ششمی: آیا تلفن همراه برای ما مجاز است؟

اَلْمُديرَةُ: نَعَمْ. مدیر: بله
اَلسّابِعَةُ: أَينَ نَبقیٰ لِلِاسْتِراحَةِ؟

هفتمی: برای استراحت کجا می مانیم؟

اَلْمُديرَةُ: في فُندُقِ الْمُعَلِّمینَ.

مدیر: در هتل معلمان
اَلثّامِنَةُ: هَلْ هُناكَ مَلْعَبٌ؟

هشتمی: آیا آنجا ورزشگاه وجود دارد؟

اَلْمُديرَةُ: نَعَمْ؛ ثَلاثَةُ مَلاعِبَ.

مدیر: بله 3 ورزشگاه
فَرِحَ الْجَميعُ لِهٰذِهِ السَّفْرَةِ الْجَميلَةِ.

همه برای این سفر زیبا خوشحال شدند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعل مضارع صفحه 112

 

1.ماذا يَفعَلونَ؟
هُمْ يَسْمَعونَ الْقُرآنَ.

چه کار می کنند؟

به فرآن گوش می دهند.

2.ماذا يَفعَلْنَ؟
هُنَّ يَسْمَعْنَ القْرُآنَ.

چه کار می کنند؟

آنها به قرآن گوش می کنند.

3.ماذا يَفعَلانِ؟
هُما يَجمَعانِ الْأَزْهارَ.

آن دو چه کار می کنند؟

آن دو آقا گل هارا جمع می کنند.

4.ماذا تَفعَلانِ؟
هُما تَجمَعانِ وَرَقَ الشّايِ.

آن دو چه کار می کنند؟

آن دو خانم برگ های چای را جمع می کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

بدانیم صفحه 113

پرسش و پاسخ با کلمۀ پرسشی «کَيفَ: چگونه»
1. کَيفَ حالُكَ؟ أَنَا بِخَيرٍ.  حالت چه طور است؟ خوب هستم.
2. کَيفَ وَصَلْتَ؟ بِسُرعَةٍ  چه طور رسیدی؟ به سرعت

کَيفَ یَخْرُجُ الْوَلَدُ مِنَ الصَّفِّ؟ چگونه پسر از کلاس خارج می شود؟
یَخْرُجُ سریعاً. سریعا خارج می شود.

کَيفَ تَسْأَلُ الطّالِبَةُ؟ دانش آموز چگونه سوال می پرسد؟
تَسْأَلُ مَسرورَةً. با خوشحالی سوال می پرسد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فن ترجمه صفحه 114

اکنون این گفت وگوها را ترجمه کنيد.

هَل عِندَكَ قَلَمٌ أَزرَقُ؟
لا؛ عِنْدي قَلَمٌ أَخضَرُ.

آیا خودکار آبی داری؟

خیر،خودکار سبز دارم.

هَل عِندَكِ مُعجَمُ الْعَرَبيَّةِ؟
نَعَم؛ عِندي.

آیا لغت نامه عربی داری؟

بله ، دارم.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ الَْاوَّلُ صفحه 115

با مراجعه به متن درس به پرسش های زير پاسخ کوتاه دهيد.

١. مَتیٰ تُسافِرُ الطّالِباتُ إلیٰ مَدينَةِ ياسوج؟  یوم الخمیس الساعة السابع مصباح

چه زمانی دانش آموزان به شهر یاسوج سفر می کنند؟  ساعت هفت صبح

٢. هَلِ الْجَوّالُ مَسموحٌ فِي السَّفرَةِ؟ نعم

آیا تلفن همراه در سفر مجاز است؟ بله

٣. مِن أَيِّ مُحافَظَةٍ الطّالِباتُ؟  من شیراز 

دانش آموزان از کدام استان هستند؟ شیراز

٤. إلیٰ أَينَ تَذهَبُ الطّالِباتُ؟ یاسوج

دانش آموزان به کجا می رود؟ به یاسوج

٥. بِمَ يَذهَبْنَ إلَی السَّفرَةِ؟ بالحافلة 

با چه چیزی به سفر می روند؟ با اتوبوس

٦. کَيفَ الْجَوُّ في ياسوج؟ بارد 

هوا در یاسوج چه طور است؟ سرد

7. کَمْ يَوماً هٰذِهِ السَّفْرَةُ؟  ثلاثه ایام

چند روز در سفر هستند؟ 3 روز

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ الثّاني صفحه 116

 

1.أوُلٰئِكَ الطُّلّابُ يَذهَبونَ إلیٰ سَفْرَةٍ.

این دانش آموزان(مذکر) به سفر می روند.

2.أوُلٰئِكَ الطّالِباتُ يَذهَبْنَ إلیٰ سَفْرَةٍ.

این دانش آموزان (مونث) به سفر می روند.

3.هٰذانِ الطّالِبانِ يَخرُجانِ مِنْ صَفِّهِما.

این دو دانش آموز(مذکر) از کلاسشان خارج می شوند.

4.هاتانِ الطّالِبَتانِ تَخرُجانِ مِنْ صَفِّهِما.

این دو دانش آموز(مونث) از کلاسشان خارج می شوند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ الثّالِثُ صفحه 117

جمله های زير را ترجمه کنيد؛ سپس زير فعل مضارع خط بکشيد.

1.إِنَّ اللهَ لا يظلِمُ النّاسَ شَيئاً وَلٰکِنَّ النّاسَ أنفُسَهُم يظْلِمونَ.

قطعا خدا به مردم ذره ای ستم نکرد ولی مردم به خودشان ظلم کردند.

2.و رَأيْتَ النّاسَ يدْخُلونَ في دينِ اللهِ.

ومردم را در حالی که وارد دین می شوند دیدی.

3. اَلْمؤمِنونَ يَصْدُقونَ وَ لا يَکذِبونَ فِي الْحَياةِ.

مومنان راست می گویند و در زندگی دروغ نمی گویند.

4. اَلْأُختانِ سَمِعَتا کَلامَ الْمُعَلِّمَةِ وَ هُما تَعمَلانِ بِهِ.

خواهران کلام معلم را شنیدند و آن دو به آن عمل کردند.

٥. عِنْدَنا طَعامٌ کَثيرٌ لِلْعَشاءِ عَلَی الْمائِدَةِ؛ نَأْکُلُهُ مَعاً.

برای شام سر سفره غذای زیادی داریم؛ آن را با هم می‌خوریم.

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ الرّابِعُ صفحه 117

گزينۀ مناسب را انتخاب کنيد.

1. شَيءٌ لِحِفظِ صِحَّةِ الْسَْنانِ :

شی برای حفاظت سلامت دندان

اَلْفُرْشاة

مسواک

الَمْنِشَْفةَ

حوله

2. مَجموعَةٌ مِنَ الْمُدُنِ:

مجموعه ای از شهرها

اَلْمُحافَظَة

استان

اَلْمَکتَبَة

کتابخانه

3. سَبَبُ جَمالِ الرَّبيعِ:

دلیل زیبایی بهار

الَمْعَجْون

خمیر

اَلَْزهار

گل ها

٤. طَعامُ الصَّباحِ:

غذای صبح

اَلْغَداء

ناهار

الَفْطَور

صبحانه

٥. بَيتُ الطّائِرِ :

خانه پرنده

اَلْمُستَوصَف

بیمارستان

الَْعشُّ

لانه

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ الْخامِسُ صفحه 118

در گروه های دو نفره مطالعه کنید.

1. کَيفَ حالُ الْوالِدَينِ؟(حال والدینت چه طور است؟)  بخیر (خوب هستم)
2. لِماذا أنَتَ (أنتِ) هُنا؟(چرا آنجا هستی؟) للمطالعة(برای مطالعه)
3. أ مَدينةَُ کرج بعَيدَةٌ عَنْ طهران ؟(آیا شهر کرج دور از تهران است؟) لا(نه)
4. هَل عِندَكَ (عِندَكِ) مُعجَمُ العَْرَبيةَِّ؟ (آیا لغت نامه عربی داری؟) لا(نه)
5. إلیٰ أيَنَ ذهََبتَ (ذهََبتِ) في أيَاّمِ نوروز؟

(در ایام نوروز به کجا می روید؟)

إلی بوشهر (به بوشهر)

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ السّادِسُ صفحه 118

زير هر تصوير نام آن را به عربی بنويسيد .

«سه کلمه اضافه است»

حافِلَة -شاي- شَلّاال- بِطاقَة- مِنْشَفَة- فُرْشاة- حَمامَة -نُقود- أَزْهار- خاتَم
عُشّ -عُصْفور- مَوکِب- فِراخ -فَرَس

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اَلتَّمْرينُ السّابِعُ صفحه 120

در جدول كلمات مناسب بنويسيد؛ سپس رمز را پیدا کنید.

ثالِث- خائِف- عِندَهُم- مَسموح- حَدَثَ- غَداء- هُناكَ- أَقدام- مَلاعِب- مِنشَفَة-
عُصفور- يَصدُقُ- سادِس- شاي- شَلّل- مُحافَظَة

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

نورُ السَّماءِ صفحه 121

1.يسَجُدُ لَهُ مَن فِي السَّماواتِ وَ مَن فِي الرضِ وَ الشَّمسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجومُ وَ الجِبالُ الشَّجَرُ…

بر کسی که در آسمان ها و در زمین است   خورشید،ماه،ستاره ها،کوه ها و درختان سجده می کنند.

2.الذينَ يجعَلونَ مَعَ اللهِ إلٰهاً آخَرَ فَسَوفَ يعلَمونَ

کسانی که همراه خدا خدایان دیگری را قرار می دهند ، خواهند  فهمید.

3.لا إن ولیاءَ اللهِ لاخَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ

بدانید ک دوستان خدا ترسی ندارند و غمگین نمی شوند.

4.إِنَّ اللهَ يَغفِرُ الذُّنوبَ جَميعاً 

قطعا خداوند همه گناهان را می بخشد.

5.إِنَّ اللهَ مَعَنا

قطعا خدا با ماست.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

تحقیق کنید صفحه 121

تحقیق کنید نام چه حيواناتی در قرآن آمده است.

يک روزنامۀ ديواری در اين باره تهيّه کنيد.

شیر درنده – گاو – گوساله – الاغ – زنبور – مورچه – پرنده – عنکبوت – پشه – فیل – میمون – شتر – خوک – ملخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!