پایه هشتمحل تمرین هشتم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هشتم- درس دوم: تعاون (2)

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 7

1- انفاق کردن چه اثراتی در زندگی فرد انفاق کننده دارد؟

تمایل به کارهای نیک و خداپسندانه، بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی، آرامش خاطر، افزایش رزق و روزی، افزایش روحیه نیکوکاری و انجام دادن بهتر فریضه‌های دینی

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 8

4- متن صفحه روبه رو، زندگینامه سه تن از خیرین مدرسه ساز را بخوانید. سپس در یک جمله بنویسید مهمترین پیام یا نکته‌ای که از خواندن این متن گرفتید، چه بود؟ به نوبت جمله‌های خود را در کلاس بخوانید.

به مادیات نباید دل بست چرا که نام انسان‌ها تنها با انجام کار نیک زنده می‌ماند و به فراموشی سپرده نمی‌شود همانطور که سعدی در شعرش سروده است (سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نرود).

5- یکی از اقدامات ارزشمند مردم کشورما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جهاد سازندگی و رفتن داوطلبانه آن‌ها به مناطق محروم و روستاها برای عمران و آبادانی بود. درباره نهاد جهاد سازندگی از بزرگترها پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات این نهاد را در منطقه یا استان محل زندگیتان در کلاس بیان کنید.

جهاد سازندگی نهادی انقلابی بود، که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان روح الله خمینی (ره) با شعار رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده در ایران تأسیس شد. این نهاد در تاریخ ۷ آذر ۱۳۶۲ به وزارت جهاد سازندگی ارتقاء پیدا کرد و به وزارتخانه‌ای در دولت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. در پی ادغام با وزارت کشاورزی، در دی ماه ۱۳۷۹ فعالیت خود را تحت عنوان وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد و هم‌اکنون نیز یکی از وزارتخانه‌های دولت به‌شمار می‌آید.

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 10

7- یک مدرسه یا یک نمازخانه که تازه ساخته شده است را تصور کنید. با یکدیگر گفت و گو کنید که چه چیزهایی را می‌توانید با مشارکت دوستان یا خانواده‌تان، وقف آنجا کنید؟ 

برای مدرسه: تخته سیاه، ماژیک، توپ‌های رشته‌های ورزشی و…

برای نمازخانه: فرش، موکت، جانماز، مهر، تسبیح و….

 

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 11

9- متن مربوط به شرکت تعاونی را در این درس بخوانید و ویژگی‌ها و فواید مادی و معنوی را که در یک شرکت تعاونی وجود دارد، فهرست کنید. برای مثال: داوطلبانه بودن و…

برخورداری از کسب سود و منافع مشترک، برخورداری از اجر معنوی و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی، حل مشکلات اقتصادی اعضا و ایجاد رفاه و زندگی بهتر اعضا.

 

مطالعات اجتماعی هشتم: به کار ببندیم صفحه 12

4- تحقیق کنید سازمان تأمین اجتماعی چگونه نهادی است و کار آن چیست؟ نتیجه را به کلاس گزارش کنید.

سازمان تأمین اجتماعی ایران، یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی عمومی غیردولتی است. این سازمان، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمه کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد. این سازمان اولین، قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی در ایران است که متعلق به بیمه‌شدگان است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!