پایه ششمحل تمرین ششم علوم

جواب تمرین علوم ششم-درس دوازدهم:جنگل برای کیست؟

حل تمرین علوم ششم|درس دوازدهم:جنگل برای کیست؟

پرسش متن صفحه 84

در کلاس چهارم با زنجیره ی غذایی و چگونگی نشان دادن آن آشنا شدید.
الف) رابطه ی غذایی جانداران شکل روبه رو را با زنجیره ی غذایی نشان دهید.

ب) در این زنجیره، زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است؟

سنجاب از بلوط تغذیه می کند و روباه هم از سنجاب ها تغذیه می کند.

پ) زنجیره های غذایی را در شکل زیر پیدا و آنها را رسم کنید.

 

هویچ←خرگوش←عقاب

هویج←خرگوش←روباه

گندم←موش←عقاب

گندم←موش←مار←عقاب

گندم←موش←جغد

بلوط←سنجاب←روباه

بلوط←سنجاب←جغد

گندم←گنجشک←جغد

گندم←گنجشک←روباه

آیا بین زنجیره هایی که رسم کرده اید، ارتباطی (جانداران مشترک)وجود دارد؟ آنها را مشخّص کنید.

در زنجیره 1 و 2 هویج ، 3و 4و 5 و 8و 9 گندم ، 3و 4 و5 موش ، 1و 2 خرگوش

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فکرکنید صفحه 85

شکل زیر ارتباط غذایی بین چند جانور را نشان می دهد.
اگر جانور (ب) از بین برود با استدلال توضیح دهید کدام جانور در معرض خطر قرار می گیرد.

 

زندگی (الف)و(ت)  به طور مستقیم به خطر می افتد زیرا غذای اصلی شان (ب) است. و اگر تعداد (ت) های ناشی از سوء هاضمه کم شود درنتیجه زندگی (ث) هم به خطر می افتد.

ولی برای (پ) اتفاقی نمی افتد!

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

پرسش متن صفحه 85

شاید دیده یا شنیده باشید که با استفاده از بقایای گیاهان، خاک گیاهی می سازند.
قارچ ها در تشکیل این خاک نقش دارند. امّا قارچ ها چگونه این کار را می کنند؟

قارچ ها با تجزیه بقایای موجودات زنده باعث می شوند تا موّاد تشکیل دهنده ی آن ها دوباره به طبیعت برگردد. با این کار به تشکیل، بهبودو تقویت خاک کمک بسیاری می کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

کاوشگری صفحه 87

نمونه نتیجه
نان کپک زده است
نخود کپک زده است
ورقه ی آلومینیومی کپک نزده است
  • کپک در کدام نمونه (ها) رشد کرده است؟

در نمونه نان و نخود

  • کپک هایی که رشد کرده اند، انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست آورده اند؟

از مواد درون نان و نخود

  • نتیجه ی کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.

کپک ها برای تکثیر شدن نیاز به موادی برای تامین انرژی رشد و تکثیر خود دارند. در نتیجه نان و نخود که دارای آن مواد (مثل نشاسته) هستند گزینه ی خوبی برای تکثیر کپک هستند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو صفحه 89

اکنون در مورد هریک از مثال های بالا به این پرسشها پاسخ دهید: کدام جانور سود می برد؟ کدام جانور سود نمی برد؟

دوستی مورچه و شته : هم مورچه ها و هم شته ها سود می بینند.

غذای مجّانی: کرکس سود می برد ولی شیر نه سود می برد نه زیان می کند.

مگس های مزاحم: اسب زیان می بینید و مگس های سود می کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

پرسش متن صفحه 90

عکس های زیر برخی محیطها را نشان می دهند. کدام محیط را انسان ساخته است؟ کدام به طور طبیعی وجود دارد؟ این محیطها چه تفاوتی با هم دارد؟

 

1 و 2 : باغ و پارک توسط انسان ساخته شده است ولی 3 جنگل است که طبیعی می باشد.

تفاوت این اس که محیط های طبیعی توسط انسان به وجود نیامده اند ولی محیط های مصنوعی به دست انسان ساخته شده اند مثل بوستان ها و باغ ها

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات صفحه 90

محیط های طبیعی، زیستگاه انواع فراوانی از جانوران، گیاهان و موجودات زنده ی دیگر است. آیا در زمان های گذشته در اطراف محلّ زندگی شما محیط طبیعی بوده است که الان وجود ندارد و یا وسعت آن کم شده است؟ به نظر شما چرا آن محیط طبیعی از بین رفته و یا کوچک شده است؟

بله وجود دارد . علت این نابودی را می توان عدم توجه مردم ، تغییرات آب و هوایی و در معدود مواقع حوادث طبیعی دانست.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

پرسش متن صفحه 90

در طول تاریخ زمین، جانوران و گیاهانی بوده اند که اکنون دیگر وجود ندارند. در این باره چه مثال هایی می شناسید؟

دایناسور ها و ببر مازندران
به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن هم هی افراد یک نوع (جانور یا گیاه) می شود؟

کمبود غذا ، آلودگی آب ها ، بیماری ، شکار بی رویه ، تغییرات آب و هوایی ، حوادث طبیعی مثل سیل

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو صفحه 92

در محلّ زندگی شما روز درخت کاری چه درخت هایی می کارند؟ آیا این درخت ها بومی منطقه ی شما هستند؟

(برعهده ی دانش آموز)

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

جمع آوری اطلاعات صفحه 92

به انتخاب خود یکی از موارد زیر را انجام و در کلاس ارائه دهید:
1- جنگل برای کیست؟ در پاسخ به این پرسش با توجّه به آنچه آموخته اید، یک داستان کوتاه بنویسید.

جنگل منطقه ای است بادرختان ، گیاهان و جانوران که توسط انسان ساخته نشده است. پوشیده از انواع درختان و درختچه و گیاهان متفاوت است که رشد و رویش آن ها به دست خداوند می باشد. در جنگل ها حیوانات وحشی و اهلی زیادی سکونت دارند و این مکان خانه ی آن ها به حساب می شود پس جنگل متعلق به فرد خاصی نیست و برای عموم می باشد ولی این به این معنا نیست که ما باید خود را مختار بدانیم که هر بلایی را سر این پدیده طبیعی بیاوریم.
2- مقاله ای درباره ی وضعیت یک محیط طبیعی که می شناسید و در خطر از بین رفتن است، بنویسید. در این مقاله به اهمّیت حفظ این محیط اشاره کنید و راه هایی برای حفظ آن پیشنهاد دهید.

تاالب گاوخونی یکی از مناطق در حال نابودی و یا شاید نابود شده در ایران شمرده می شود.

تالاب‌ها در تمامی جهان یکی از میراث‌های محیط‌ زیست محسوب می‌شوند که علاوه بر اینکه تعدیل‌کننده هوا هستند و مانع گسترش گرد و خاک می شوند تمامی فضولات و سموم خاک و آب و پساب کارخانجات را نیز به سمت خود کشیده و آنها را تصفیه می‌کنند.

گاوخونی  تالابی است که این چند وقت  بسیار بامشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد و با وجود قول های مسئولین هیچ گونه آبی به این تاالاب طی 10 سال گذشته وارد نشده و شرایط را برای مرگ و انقراض بسیاری از گونه ها آماده می کند.

تاالاب گاو خونی برای سیراب شدن حدود 300میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که با کمک مردم و مسئولین این مقدار آب باید به این باتلاق برسد. همچنین افزایش بارش ها راه حل خوبی برای تامین خشکی این باتلاق است که متاسفانه به دست ما نیست.
3- مجموعه ای از تصاویر بعضی گیاهان یا جانوران بومی محلّ زندگی خود تهیه کنید.می توانید شکل آنها را نقّاشی کنید یا از آنها عکس بگیرید.
با کمک معلّم خود نمایشگاهی از تصاویر یا نمونه هایی از جانوران و گیاهان محیط زیست خود برگزار کنید.

  • مسئولیت حفظ محیط های طبیعی و جانوران و گیاهانی که در این محیط ها زندگی می کنند در کشور ما بر عهده ی چه سازمان هایی است؟

سازمان حفاظت از محیط زیست- سازمان مراتع جنگل ها و آبخیزداری ایران

  • چه شغل هایی در ارتباط با معرّفی و حفظ محیط های طبیعی وجود دارد؟

باغداری ، جنگلبانی ، باغبانی و کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!