پایه نهمحل تمرین نهم پیام های آسمان

جواب تمرین پیام‌های آسمان نهم- درس پنجم: رهبری در دوران غیبت

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 56

با توجه به اینکه بیش از هزار سال است که امام زمان _عجّل الله تعالی فرجه الشّریف_ در غیبت به سر میبرند، آیا می‌توانیم بگوییم که انسان‌ها در تمام این مدت هیچ نیازی به هدایت و رهبری نداشته‌اند؟

نه خیر

تکلیف مردم در این زمان، که دوران غیبت نامیده می‌شود، چیست؟

باید به سراغ کسانی بروند که به حلال و حرام آگاهند و سخنان اهل بیت را بازگو می‌کنند و به احکام آشنا هستند.

 

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 57

با توجه به حدیث بالا فقیهانی که هدایت مردم را در زمان غیبت امام زمان _عجل الله تعالی فرجه الشّریف_ به عهده دارند، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند؟

  1. پرهیزکار باشند.
  2. از دین خود محافظت کنند و وابسته به دنیا و اموال آن نباشند.
  3. برخلاف هوای نفس خود رفتار کنند.
  4. مطیع دستورات خداوند باشند.

 

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 58

با کمک هم گروهی‌های خود بگویید که چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد؟

اسلام شناسان و فقیهان واقعی کسانی‌اند که در سخنان و راهنمایی‌هایشان، پیرو سخنان معصومان (ع) هستند و در هر مسئله‌ای نظر پیامبر اکرم و امامان را برای مردم بازگو می‌کنند. بنابراین پذیرفتن فتواهای فقیهان که برگرفته از قرآن و احادیث معصومان است، در واقع پذیرفتن سخنان امامان (ع) است و مخالفت با فتوای فقها، مخالفت با احادیث معصومان است. به همین دلیل فقیهان، نایب و جانشین امام زمان (عج) به شمار می‌روند و همانگونه که مردم در زمان امامان معصوم موظف بودند از آنان اطاعت کنند، در عصر غیبت نیز باید از جانشینان امام زمان (عج) ؛ یعنی فقیهان پیروی کنند. با توجه به اینکه هر جامعه‌ای نیاز به حاکم دارد و حاکم مردم مسلمان، باید اسلام شناس باشد تا جامعه را در مسیر اجرای دستورات دین هدایت نماید، یکی از فقهای جامع‌الشرایط، در کنار پاسخگویی به مسائل دینی، کار رهبری جامعه را نیز بر عهده می‌گیرد. ولی فقیه،
اسلامی، از اسلام شناسی است دانا، شجاع، مدیر و مدبر که در هر زمان با در نظر گرفتن مصلحت جامعه تمام توان و امکانات برای پاسداری از دین و اجرای احکام الهی در جامعه استفاده میکند و نمی‌گذارد دشمنان اسلام با به خطر انداختن کشور اسلامی مانع اجرای دستورهای خدا شوند. 

 

پیام‌های آسمان نهم: خودت را امتحان کن صفحه 61

1- چه چیزی باعث شد تا امام مهدی (ع) به دستور خداوند از نظرها غائب شود؟

اوضاع روز به روز بر امامان سخت و سخت‌تر می‌شد و امامان یکی پس از دیگری به شهادت می‌رسیدند تا جایی که سه امام قبل امام مهدی (ع) ( امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری) در سنین جوانی به شهادت رسیدند. به همین دلیل خداوند آخرین امام شیعیان یعنی امام مهدی (ع) را از نظرها غایب کردند تا زمانی که جامعه شایستگی و توانایی درک حضور ایشان را داشته باشند.

2- توضیح دهید چرا مردم باید از فتوای فقها پیروی کنند؟

اسلام شناسان و فقیهان واقعی کسانی‌اند که در سخنان و راهنمایی‌هایشان، پیرو سخنان معصومان (ع) هستند و در هر مسئله‌ای نظر پیامبر اکرم و امامان را برای مردم بازگو می‌کنند. بنابراین پذیرفتن فتواهای فقیهان که برگرفته از قرآن و احادیث معصومان است، در واقع پذیرفتن سخنان امامان (ع) است و مخالفت با فتوای فقها، مخالفت با احادیث معصومان است. به همین دلیل فقیهان، نایب و جانشین امام زمان (عج) به شمار می‌روند و همانگونه که مردم در زمان امامان معصوم موظف بودند از آنان اطاعت کنند، در عصر غیبت نیز باید از جانشینان امام زمان (عج) ؛ یعنی فقیهان پیروی کنند.

3- سه مورد از ویژگی‌های امام خمینی (ره) را بیان کنید.

  • عابدی شب زنده‌دار و سیاستمداری آگاه بود.
  • مانند عادی‌ترین مردم زندگی می‌کرد.
  • در تمام سال‌های رهبری‌اش در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کرد.

 

پیام‌های آسمان نهم: پیشنهاد صفحه 61

شما می‌توانید با کمک افراد آگاه و یا مراجعه به کتاب‌هایی که درباره زندگی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نوشته شده‌اند، خاطرات یا داستان‌هایی از زندگی این مردان بزرگ را یادداشت کنید و آنها را برای دوستانتان در کلاس بخوانید. 

زمانی که امام خمینی (ره) در پاریس بود، اغلب در آن‌جا می‌دیدم که او برای پنج یا شش نوجوان دختر و پسر، جلسه‌ای ترتیب داده، با آن‌ها صحبت می‌کند و برای آماده کردن و روشن کردن آن‌ها، وقتی طولانی صرف می‌کند. گاهی من تعجب می‌کردم از این که مثلا یک مرجع بزرگ، نشسته و برای عده‌ای نوجوان، اوضاع سیاسی را تحلیل و یا اسلام را تشریح می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!