پایه هفتمحل تمرین هفتم علوم

جواب تمرین علوم هفتم-بخش دوم،فصل چهارم:مواد پیرامون ما

حل تمرین علوم هفتم|بخش دوم،فصل چهارم:مواد پیرامون ما

فعالیت صفحه 27

فهرستی از لوازم و وسایل اطراف خود )حداقل ده مورد( را تهیه، و به دلخواه دسته بندی کنید. ملاک دسته بندی خودتان را مشخص کنید.

(برعهده ی دانش آموز)

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فکرکنید صفحه 28

1- خواص مورد انتظار برای لیوان شیشه ای، میلهٔ چوبی، بشقاب سرامیکی، خط کش پلاستیکی و قوطی آلومینیمی را پیش بینی و جدول زیر را کامل کنید.

نام جسم/خاصیّت شکننده-چکش خوار رسانا-نارسانای الکتریکی انعطاف پذیر-انعطلاف ناپذیر شفاف-کدر
لیوان شیشه ای شکننده نارسانا انعطاف ناپذیر شفاف
خط کش پلاستیکی شکننده نارسانا انعطاف ناپذیر کدر
قوطی آلومینیمی چکش خوار رسانا انعطاف ناپذیر کدر
مداد چوبی شکننده نارسانا انعطاف ناپذیر کدر
بشقاب سرامیکی شکننده نارسانا انعطاف ناپذیر کدر
تایر اتومبیل نارسانا انعطاف ناپذیر کدر

 

2- با بررسی شکل زیر، چکش خوار بودن فلز ها را با توجه به ساختار اتمی آنها توضیح دهید.

با وارد کردن ضربه به فلز، اتم ها با هم حرکت می کند و به شکل لایه ای تغییر مکان می دهند و شکل می گیرند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

آزمایش کنید 1(صفحه29)

روش آزمایش
١- یک مدار الکتریکی ساده بسازید.
٢- رسانایی الکتریکی مواد ذکر شده را بررسی، و نتیجهٔ مشاهدات خود را یادداشت کنید.

با قرار دادن مواد در میان سیم های مدار اگر لامچ ما روشن شد یعنی آن ماده رسانا و اگر روشن نشد آن ماده نارسانای برق می باشد.

مواد رسانا:سکه،خط کش فلزی، قوطی با پوش برگ آلمینیمی

مواد نارسانا: خط کش پلاستیکی،خط کش چوبی ، پارچه نخی ، لیوان ، بشقاب سرامیکی

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

آزمایش کنید 2 (صفحه29)

روش آزمایش
1- یک رشته سیم مسی را مطابق شکل به گیره ببندید.
2- یک وزنهٔ 100 گرمی را از آن آویزان، و تعداد وزنه ها را کم کم اضافه کنید.
این عمل را تا آنجا ادامه دهید که رشتهٔ سیم پاره شود.
3- آزمایش را برای رشته سیم های دیگر تکرار کنید ( قطر رشته سیم ها باید یکسان باشد).
4- نتیجهٔ مشاهدات خود را روی نمودار زیر رسم، و نتایج را مقایسه کنید.

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 30

الف) شما نیز با استفاده از ترازو و استوانهٔ مدرج، جرم و حجم خمیر بازی، میخ فولادی، سنگ مرمر، توپ، انگشتر طلا، ورق آلومینیمی و وزنهٔ سربی را انداز هگیری، و چگالی آنها را حساب کنید.

 

ب) چگالی همهٔ مواد داده شده را روی نمودار زیر رسم کنید.

پ) آیا چگالی فلزها با هم برابر است؟  خیر
ت) چگالی کدام گروه از مواد نسبت به بقیه بیشتر است؟ فلزها
ث) برداشت خود را از شکل رو به رو در یک سطر بنویسید.

 

 

هرچه چگالی ماده ای کم تر باشد ، بالاتر می ایستد. چگالی چوب پنبه کم تر از آب، آب کم تر از مهره ی برنجی ، مهره ی برنجی کم تر از جیوه است.

چگالی:چوب پنبه<آب<مهره ی برنجی<جیوه 

موادی که چگالی کمتری از آب دارند روی آن می ایستند مثل چوب پنبه

و موادی که چگالی بیشتر از آب دارند درون آن فرو می روند مثل : مهره ی برنجی و جیوه

 

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو کنید صفحه 31

چون استحکام فولاد زیاد است، اغلب پل ها و اسکله های فلزی را از فولاد می سازند.
چرا استحکام این سازه ها با گذشت زمان کاهش می یابد؟

فولاد اگر در معرض اکسیژن و یا آب قرار گیرد بعد از مدتی به کندی زنگ می زند و خورده می شود. سازه ها فولادی هم بعد از سال ها به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن و رطوبت به مرور زنگ زده و خورده می شود و استحکام اولیه خود را از دست می دهد. همچنین تغییرات دما ، تغییرات آب و هوایی  … باعث آسیب دیدن این پل به مرور زمان می شود.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

آزمایش کنید صفحه 31 – کاردرکلاس(توپ شیطونک بسازید)

وسایل و مواد: چسب چوب، بوراکس، آب، رنگ غذا، لیوان، کاسه، استوانهٔ مدرج، ترازو

روش آزمایش
1- در یک لیوان بزرگ 30 میلی لیتر آب بریزید و 30 میلی لیتر چسب چوب به آن اضافه کنید؛ سپس آن را هم بزنید تا یکنواخت
شود.
2- یک قاشق سوپ خوری از بوراکس و چند قطره رنگ غذا را در 60 میلی لیتر آب در یک کاسه حل کنید.
3- محتویات لیوان را به آرامی درون کاسه اضافه کنید و مرتب هم بزنید.
4- مادهٔ ژله ای به دست آمده را با حرکت دست به شکل یک توپ در آورید.
5- با تغییر شرایط انجام واکنش (تغییر دمای آب) و افزودن مواد دیگر مانند نشاسته، آزمایش را تکرار، و توپ های ساخته شده
را با هم مقایسه کنید.

چوب باعث چسباندن ذرات به هم دیگر می شود. نشاسته باعث می شود که هنگام بالا و پایین پریدن به جایی نچسبد. بوراکس باعث می شود که توپ حالت پرشی داشته باشد و بالا بیاید. و این مواد به مقدار مناسب آن استفاده شود تا توپ شیطونکی خوب بدست آید.

تغییرات دمای آب: نشاسته به راحتی در آب حل نمی شود همانطور کخ سال قبل خواندیم با افزایش دمای آب می توان میزان بیشتری از حل شنده را در حلال حل کرد. پس با افزایش ذمای آب ، نشاسته در آب حل می شود و حالت چسبنده و ژله ای خواهد داشت.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

پرسش متن صفحه 32

نام ماده سازنده وسیله علت انتخاب
فلز فوطی آلومینیمی قوطی سبک است
سیم مسی(سیم برق) مس به راحتی شکل می گیرد
حلقۀ طلا طلا زنگ نمی زند

طلا درخشان و زیباست

ظروف آشپزخانه از مس زیرا توانایی تغییر شکل به راحتی دارند
شیشه شیشه پنجره به دلیل این که عایق خوب هواست و شفاف است
عدسی شفاف است
پلاستیک کلید و پریز نارسانا بودن
روکش سیم برق نارسانا و انعطاف پذیر بودن

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 32

برای ساخت هریک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است؟ دلیل انتخاب هرماده را بنویسید.

الف)راکت تنیس : از سیم های پلاستیکی زیرا مقاومت خوبی در برابر توپ دارند . بدنه ی راکت هم از جنس چوب/فایبرگلاس و یا پلی استر  به دلیل  چگالی کم و سبک بودن  می باشد.

ب)قابلمۀ دسته دار : بدنه قابلمه از آهن یا فلز است زیرا رسانای گرما می باشد و آن را به طور یکنواخت در کل قابلمه پخش می کند و پخت به طور یکسان انجام می گیرد .  دسته ها چوبی/پلاستیکی اند زیرا رسانا ی گرما نیستند و برای برداشتن قابلمه مناسب هستند.

پ)کلاه ایمنی:  از پلاستیک زیرا  محکم ،مقاوم ، عایق گرما و برق هستند.

ت)بدنه و در یخچال : آهن با روکش پلاستیک زیرا پلاستیک مانع از خروج سرما و همچنین مانع از برق گرفتگی می باشد و آهن بسیار مستحکم است.

 ث)چرخ اتومبیل: فلز با روکش پلاستیکی / فلز به دلیل استحکام و پلاستیک به دلیل انعطاف پذیری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!