پایه ششمحل تمرین ششم هدیه های آسمان

جواب تمرین هدیه‌های آسمان ششم- درس پانزدهم: حماسه آفرینان جاودان

هدیه‌های آسمان ششم: برایم بگو صفحه 94

در دوران دفاع مقدس، غیر از شهدا چه کسان دیگری در حملات دشمن صدمه و آسیب دیدند؟

زنان و کودکان و سالمندان (افراد غیرنظامی)

 

هدیه‌های آسمان ششم: گفت و گو کنید صفحه 94

این جملات از وصیتنامه‌ی یکی از نوجوانان شهید انتخاب شده است.

هدف این نوجوان از حضور در جبهه چیست؟ 

هدف شهید یاری کردن اسلام و امام بوده و اینکه به دشمنان اسلام بفهماند که اسلام تنها نیست.

با توجه به آن‌چه خواندیم به نظر شما اگر فداکاری‌های شهدا و رزمندگان نبود، چه وضعی برای ما پیش می‌آمد؟

کشور ما توسط اشغالگران اشغال می‌شد و بیگانگان بر ما حکومت می‌کردند و وضعیت برای ما سخت می‌شد.

 

هدیه‌های آسمان ششم: ایستگاه فکر صفحه 94

آیا جمله تاریخی امام خمینی (رحمه الله علیه) درباره‌ی این «رهبر کوچک» را به خاطر دارید؟

رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است که با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت.

به نظر شما چه شباهت‌هایی میان رفتار شهید حسین فهمیده با رفتار حضرت قاسم (علیه السّلام) در روز عاشورا وجود دارد؟

هر دو آن‌ها نوجوانان ایثارگر و فداکاری بودند و هر دو جانشان را در راه حفظ دین اسلام فدا کردند و شهید شدند.

 

هدیه‌های آسمان ششم: بررسی کنید صفحه 95

به جز شهدای دفاع مقدس، چه شهدای دیگری در این زمان می‌شناسید؟

  • شهدای مدافع حرم
  • شهدای هسته‌ای 
  • شهدای سلامت

 

هدیه‌های آسمان ششم: بگرد و پیدا کن صفحه 95

در اینجا نام تعدادی از شهدای دفاع مقدس آمده است. در زیر بخشی از نام آن‌ها، خط کشیده شده است. این بخش‌ها را در جدول پیدا کنید و دور آنها خط بکشید. حروف باقیمانده را به ترتیب کنار هم قرار دهید و یک کلمه بسازید. این کلمه، عنوان کسانی است که به شهیدان زنده معروف‌اند. به نظر شما وظیفه‌ی ما در برابر آنها چیست؟

وظیفه ما این است که راه شهدا را اذامه بدهیم و به خانواده‌‌های آن‌ها احترام بگذاریم و برای جانبازان زندگی خوب و مملو از آسایش فراهم کنیم.

جانباز شهید زنده است.

 

هدیه‌های آسمان ششم: ببین و بگو صفحه 96

آیا تا به حال به زیارت شهدا رفته‌اند؟

بله، بسیار

به دیدار خانواده‌های شهدا چطور؟

بله

چه احساسی داشتید؟ 

وقتی به زیارت شهدا می‌روم احساس سبکی و آرامش، حس مبارزه طلبی و شوق برای مقابله با سختی‌ها.

 

هدیه‌های آسمان ششم: کامل کنید صفحه 97

به نظر شما، ما دانش‌آموزان چه درس‌هایی می‌توانیم از شهدا بگیریم؟

  • ایمان
  • ایثار و فداکاری

 

هدیه‌های آسمان ششم: ایستگاه خلاقیت صفحه 97

بخش‌هایی از وصیتنامه‌ی دو شهید دفاع مقدس را در این درس با هم خواندیم. کدامیک از جمله‌های این وصیتنامه‌ها را بیش‌تر دوست داشتید؟

حدیثی هست که «اگر می‌خواهی گناهت پاک شود، به پدر و مادرت کمک کن»

 

هدیه‌های آسمان ششم: تحقیق کنید صفحه 97

درباره‌ی یکی از شهدا یا جانبازان یا اسیران محل زندگی خودتان، که در جنگ ایران و عراق حضور داشته‌اند، تحقیق کنید.

شهيد سرافرازعلي اصغر عسگرزاده

متولد: 24 /10 /1341   

محل تولد: دارالمؤمنین خوی    

تاريخ شهادت: 23 /1 /1361     

محل شهادت:شرهانی عملیات والفجریک

شهيد علي اصغر عسگرزاده فرزند حيدر نيز يكي از هزاران شهيد به خون خفته انقلاب اسلامي ايران است. او به تاريخ1341/10/24 در يك خانواده متدين و مذهبي و مستضعف در شهرستان خوي ديده به جهان گشود و از همان دوران طفوليت شديداً به انجام فرايض ديني و تكاليف مذهبي اهتمام داشت. او همراه با پدرش در مجالس و محافل اسلامي شركت مي‎جست و علاقه بسياري به قرائت قرآن داشت و تنها سفارش او به دوستان و آشنايان مطالعه قرآن و تفكر و تعمق در آن بود.

آري پرورش يافتگان مكتب قرآن آيا بايد سرانجامي با شهادت داشته باشند؟ آيا براي اين انسانها سراپا ايمان راهي جز شهادت و رسيدن به معشوق مي‎تواند چيز ديگري باشد؟ بگذريم، شهيد عسگرزاده در دوران تحصيل شاگرد بسيار ممتاز و برجسته و موفقي بود. او در دوران به ثمر رسيدن انقلاب تلاش وافري نسبت به انقلاب اسلامي انجام داد. بعد از پيروزي انقلاب نيز در پايگاه هاي مقاومت و نيز در بسيج سپاه پاسداران مشغول بود.

بعد از فرمان اخير امام امت راجع به شركت فعالانه مردم در جبهات نبرد حق عليه باطل او نيز كه در عشق جهاد في سبيل ا… مي‎سوخت به نداي امامش لبيك گفت و به كربلاهاي ايران شتافت و در طي شش ماه جهاد و تلاش و نبرد در ميدانهاي حق عليه باطل، سرانجام در تاريخ1362/1/23در شبانگاه حمله و الفجر 1 به آرزويش رسيد و روح پرفتوحش به ملكوت اعلي پيوست.

روحش شاد و يادش گرامي باد

بسم رب الشهداء و الصديقين

«يَاايهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّكمُ‏ْ عَلىَ‏ تجِارَةٍ تُنجِيكمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجَاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكمُ‏ْ وَ أَنفُسِكُمْ  ذَالِكمُ‏ْ خَيرٌ لَّكمُ‏ْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(11-10 سوره مبارکه صف)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، آيا شما را بر تجارتى راه نمايم كه شما را از عذابى دردناك مى‏رهاند؟ (10)

به خدا و فرستاده او بگرويد و در راه خدا با مال و جانتان جهاد كنيد. اين [گذشت و فداكارى‏] اگر بدانيد، براى شما بهتر است. (11)

بارالها! مرا توفيق ده تا بتوانم با ياري تو و دوش به دوش برادران رزمنده ام پوزه پليد و شيطاني صداميان تجاوزگر را به خاك بمالم. پروردگارا! مرا ياري كن تا در انجام فرائض خود كوتاهي نكنم.

با سلام و عرض ادب به پيشگاه مقدس حضرت ولي عصر امام زمان(عج) و با سلام و درود به رهبر كبير انقلاب امام خميني مد ظله العالي و با درود به روان پاك شهيدان اسلام و آرزوي موفقيت و پيروزي نهائي رزمندگان كفرستيز اسلام.

اي كساني كه به اين وصيتنامه گوش مي كنيد. توجه كنيد كه هيچ وقت امام امت را تنها نگذاريد. زيرا كه عظمت اسلام اول به ياري خدا و دوم با توجهات حضرت ولي عصر(عج) و سوم به همت اين پير جماران مي باشد. اول سلام مرا به امامم برسانيد. دوم هر وقت طفلان شهيدان را مي بينيد با آنها به مهرباني و عطوفت رفتار كرده و آنها را نوازش كنيد. و سوم سعي كنيد خدمتگذار حقيقي و راستين اسلام باشيد. خصوصاً برادران هم پايگاهي و بالخصوص برادر عليپور مسؤول پايگاه شهيد محمدزاده.

و اما راجع به خانواده ام:

 سلام بر پدر و مادرم و تمامي اهل خانواده و باري هيچ كس حق ندارد عكس هاي مرا چه در خانه و چه درنزد برادرانم كه به (عنوان یادگاری )به رفقا داده ام پاره كند و يا به دور اندازد. و عكسي كه روي قبرم نصب خواهند کرد همان عكسي باشد كه با كت و شلوار مشكي و پيراهن سفيد انداخته ام ، و ساير عكس هاي كوچكم را اصلاً به دور نيندازيد.

 ديگر آن كه راجع به اسلام و رهبر:

برادران من ! در زمان فعلي اسلام خون مي خواهد، فداكاري مي خواهد،ايثار مي خواهد و همه چيز. همه با هم به نداي ملكوتي رهبرمان گوش داده و در راه اسلام تلاش كنيد و بنا به فرموده رهبر، حسين(ع)وار و حرّ گونه شهيد يا پيروز شويم. و يا اگر شهادت نصيبمان شد لااقل در دنيا حرّ يعني آزاد مرد باشيم. در پايان اگر خداوند سبحان گناهانم را ببخشايد به همه برادراني كه همرزم و هم پايگاه بوده و مخصوصاً به پدر و مادرم و برادرانم و عاشقان حسين(ع) و مخصوصاً ذاكران دربار حسين(ع) كه بنده حقير هم آرزوی داشتم ذاكر دربارش(که) نه ؛ بلكه استخوانخوار در خانه اش باشم، شفاعت خواهم نمود.

والسلام عليكم و رحمه الله.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!