جواب تمرین نگارش چهارم-درس چهاردهم:ادب از که آموختی؟
نگارش چهارم صفحه81
2-مانند نمونه،كلمه هايی را كه در يك گروه قرار دارند،دسته بندي كنيد.
ادب،آداب،مؤدّب
عالم،علم،معلوم
معطّر-عطر-عطّار
ناظر،منظور،نظر
3-نمودار جمله های زير را رسم كنيد.
سعيد گل را چيد.
چید | |
سعید | گل را |
مریم داستان را خواند.
خواند | |
مریم | داستان را |
مادرم غذا را پخت.
پخت | |
مادرم | غذا را |
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه82
1-با توجه به متن درس،كلمه ها گروه «الف» را با كلمه های گروه «ب»تركيب کنید و
كلمه ی جديد را در قسمت ميانی بنويسيد.
بلندآواز-میان تهی-هنرنمای
2-حرف اوّل هر گروه از كلمه های زير را به ترتيب كنار هم قرار دهيد؛يك كلمه از متن بدست می آید؛آن را بنويسيد.
سعی-غازی-لقمان
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه83
در جدول زير،يك كلمه با كلمه های دیگر فرق دارد. آيا ميتوانيد آن را پيدا كنيد؟
عالم-بی عمل-زنبور-بی عسل-ماند
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه84
ب)يكي از متنهاي كتاب علوم يا مطالعات اجتماعي را،كه در آن كلمه هایی مانند«او»،
«دومين»،«سوم»،«نخست»،«ابتدا»و«آخر»به كار رفته است،بخوانيد و جمله هایی را كه
اين كلمه ها در آنها است، پيدا كنيد و در زير بنويسيد.
او در ابتدا از سنگ، شاخه ی درختان و استخوان حیوانات او برای کندن زمین، پیدا کردن ریشه ی گیاهان و دوخت و دوز استفاده می کرد.
به این ترتیب،اوّلین روستاها بوجود آمدند.
اوّلین شهرها در کنار رودهای پرآب به وجود آمدند.
اوّل می رویم طاق بستان و توضیحاتش گفت: او بعدازظهر هم از بیستون دیدن می کنیم.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه85و86
به بند مقدّمه توجه كنيد كه چگونه خواننده را وارد فضاي متن مي كند.سپس موضوع
بندهاي دوم تا چهارم را بنويسيد.
بند دوم:
لانه سازی،تخم گذاری و نحوه مراقبت از پرستوهای تازه بدنیا آمده
بند سوم:
مشکلات پرستوها در فصل پاییز
بند چهارم:
خطرات کوچ پرستوها