جواب تمرین مطالعات اجتماعی پنجم- درس چهارم: من عضو گروه هستم
جواب تمرین مطالعات اجتماعی پنجم- درس چهارم: من عضو گروه هستم
مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 16
گفت و گو کنید
1ــ هر گروه مشغول انجام دادن چه فعالیتی است؟
- فعالیتهای کارگاهی
- ورزش کردن
- تهیه کاردستی
2- به نظر شما، افراد هر یک از این گروهها چه هدف مشترکی دارند؟
هدف همه این گروهها انجام دادن درست کارها و نتیجه مطلوب گرفتن از فعالیت دسته جمعی
مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 17
3ــ کدامیک از موارد زیر، «گروه» نیستند؟ چرا؟
- دانشآموزانی که به یک اردو میروند: گروه هستند
- افرادی که در یک فروشگاه بزرگ مشغول خریدند: گروه نیستند زیرا هر یک مشغول خرید وسیلههای خود هستند و هیچ ارتباط و آشنایی با یکدیگر ندارند.
- بیمارانی که در مطب یک پزشک منتظر نشستهاند: گروه نیستند چون فعالیت مشترکی ندارند و هر یک مشغول کار خود هستند.
- دانشآموزانی که یک روزنامهی دیواری تهیه میکنند: گروه هستند زیرا هر کدام از اعضا هدف مشترکی را دنبال میکنند.
4- شما علاوه بر کالس خودتان، عضو کدام گروههای دیگر مدرسه هستید؟
عضو شورا مدرسه، عضو گروه کتابخوانی و سرود
5- آیا تاکنون در کار گروهی با مشکلاتی مواجه شدهاید؟ اگر مواجه شدهاید، مشکلات خود را چگونه حل کردهاید؟
بله زیرا در گروه امکان اختلاف سلیقه وجود دارد و ممکن است هرکسی سلیقه خود را در فعالیت اِعمال کند بنابراین اختلاف به وجود میآید و میتوان این اختلافها را با گفت و گو و تعامل حل کرد.
مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 18
6- دو مورد از کارهایی را که در یکی از گروههای مدرسه دربارهی آنها مشورت و همفکری کردهاید، بیان کنید و بگویید این مشورت چه نتیجهای داشته است.
مشورت در جلسه شورای مدرسه برای برگزاری جشن دهه فجر که نتیجه آن اجرای بهترین مراسم در مدارس شهر بود.
مشورت و همفکری در گروه کتابخوانی مدرسه برای برگزاری مسابقه کتابخوانی بین دانشآموزان مدرسه که نتیجه آن مطالعه بیش از ده کتاب توسط دانشآموزان شد.
7- برای محافظت از محیط زیست یک گروه تشکیل دهید و برای گروه خود یک نام انتخاب کنید. سپس بگویید که چطور در این مورد با هم مشورت کردید، چگونه به نظرات یکدیگر توجه کردید و بهطور گروهی تصمیم گرفتید.
گروه دوستداران محیط
ما دانشآموزان میخواستیم درباره محیط زیست و راهکارهای مراقبت از آن را به دانشآموزان یاد دهیم به این منظور جلسهای با همگروهیهای خود تشکیل داده و درباره آن بحث کردیم هرکسی بنا به سلیقه خود راهکاری داد برای مثال یکی پیشنهاد روزنامه دیواری با موضوع محیط زیست دیگری پیشنهاد مسابقه برای جمعآوری اطلاعات درباره محیط زیست توسط شرکت کنندگان و … بود که در نهایت بنا به شرایط مدرسه و امکانات در دسترس و همفکری دوستان پیشنهاد ایجاد روزنامه دیواری را تایید کرده و برای انجام آن برنامهریزی کردیم و وظایف را بین اعضای گروه تقسیم کردیم.
مطالعات اجتماعی پنجم: فعالیت صفحه 19
8- در مدرسهی شما، نمایندگان دانشآموزان چه کسانی هستند و چگونه انتخاب شدهاند؟ در اینباره پرسوجو کنید.
نمایندگان دانشآموزان در شورا توسط خود دانشآموزان با رای گیری انتخاب میشوند.
9- آیا تاکنون با نمایندهی خود صحبت کردهاید یا موضوعی را با او در میان گذاشتهاید که در شورا مطرح کند؟
بله بازدید از اماکن فرهنگی و علمی آموزشی و اردوی دانشآموزی
10- الف) به نظر شما، نمایندهی دانشآموزان در شورای دانشآموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
باهوش و با استعداد باشد، انتقادپذیر باشد، به همه دانشآموزان توجه کند، مهربان باشد، مودب باشد و احترام بگذارد.
ب) انتظارات شما از نماینده و شورا چیست؟
به حرفهای دانشآموزان خوب گوش کند و درخواستهای دانشآموزان را به مسئولان مدرسه و معلمان برساند و با احترام با دیگران رفتار کند.
11- فعالیتهای شماره 3 و 4 «به کار ببندیم» را اجرا کنید.
4) با تعدادی از دوستانتان یک گروه همدلی در یک موضوع تشکیل دهید (برای مثال، همدلی با کودکان دچار سرطان، همدلی با کودکان فلسطینی و همدلی با کودکان بیبضاعت). سپس با همفکری یکدیگر، هدفها و فعالیتهایی برای این گروه در نظر بگیرید. آن فعالیتها را انجام دهید و به معلم گزارش دهید.
نام گروه: همه باهم نام اعضای گروه: مهسا، زینب، سمانه | |
هدف گروه: همدلی و کمک به بچههای سرطانی | |
مقررات گروه: همه باید در زمان معین کارهای خود را انجام دهند و موجب اخلال در کار دیگر اعضای گروه نشوند. | |
وظیفه هر یک از اعضای گروه:
|