جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس چهاردهم: منابع آب و خاک
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 79
1- همفکری کنید و روی یک کاغذ بنویسید مردم در چه فعالیتهایی (در منزل، شهر، روستا، مدرسه و…) از آب استفاده میکنند؟ فهرست خود را در کلاس بخوانید.
شستن ظروف، شستن لباس، حمام، دستشویی، غذا پختن، نوشیدن، نظافت خانه، آب کولر، آبیاری باغچه و ….
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 79
2- به شکل چرخه (گردش) آب درطبیعت توجه کنید ومقابل اعداد 1 تا 5،هر مرحله را توضیح دهید.
- آب سطح دریاچه بر اثر تابش نور خورشید تبخیر شده و به بالا حرکت میکند.
- بخارهای آب در کنار هم قرار گرفته و ابر را به وجود میآوردند.
- ابرها متراکم و سرد شده و شروع به بارش میکند.
- بارش بر سطح زمین آبهای جاری یا روان آبها را به راه میاندازد.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 80
3- میانگین بارش سالانه کشور ما حدود 230 میلیمتر است. روی نمودار مقابل این میانگین را با برخی از کشورهای همسایه مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟
با توجه به نمودار چون ایران دارای بارش کم در طول سال است و جزء کشورهای کم باران است باید در مصرف آب صرفهجویی کنیم.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 81
4- کاربرگۀ شمارۀ (11) نقشۀ پراکندگی رودهای ایران را در کلاس کامل کنید.
کاربرگه شماره 11
پراکندگی رودهای ایران
_ نام باتلاقی که زاینده رود به آن میریزد چیست؟
تالاب گاوخونی
_ کدامیک از رودها و دریاچههایی که نام بردید، خشک یا بسیارکم آب شدهاند؟ پرس و جو کنید و بنویسید.
تقریبا همه رودها و دریاچهها کم آب شده اند مخصوصا دریاچه ارومیه
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 81
5- اگر به شما بگویند چرا با آن که کشور ایران از شمال و جنوب به دریاهای بزرگی راه دارد با مشکل کمبود آب مواجه است، شما چه پاسخی میدهید؟
زیرا آب دریاها شور و غیرقابل آشامیدنی است و به علت اختلاف ارتفاع این منابع غیرقابل دسترسی است.
6- آیا تاکنون نام سواحل مکران را شنیدهاید؟ با معلم خود این محدوده را در نقشه مشخص کنید.
مَکْران یا مُکْران یا مِکْران (بلوچی: مَکُّران) نامیست که در طول تاریخ به منطقه بلوچستان که در امتداد ساحل بلوچستان به طول ۶۰۰ مایل (حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر) از راس الکوه در غرب جاسک در ایران تا شرق لس بیله و نزدیکی بندر در کراچی پاکستان گستردهاست اطلاق میشدهاست.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 83
7- با یکی از سالمندان خانواده یا فامیل طبق کاربرگۀ شمارۀ (12) مصاحبه کنید و نتیجه را در کلاس بخوانید.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 85
8- همفکری کنید و کاربرگۀ شمارۀ (13) پیشنهاد «دربارۀ مصرف صحیح آب» را در کلاس انجام دهید.
کاربرگه شماره 13
پیشنهاد درباره مصرف صحیح آب
بهطور گروهی درباره هر یک از این موارد پیشنهاد یا پیشنهاداتی بدهید که آب کمتر مصرف شود.
آبیاری باغچه
- از آب باقیمانده شستن ظرف و میوه و سبزی و برنج برای آبیاری باغچه استفاده کنیم.
- زمانی مانند عصر یا غروب که تبخیر آب کمتر است آبیاری کنیم.
مسواک زدن
- هنگام مسواک زدن با خود لیوان ببریم و برای شست و شو از آن استفاده کنیم.
- هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم.
حمام کردن
- در موقع شست و شو دوش حمام را باز نگذاریم.
- زمان حمام را کوتاهتر کنیم.
شستن میوه و سبزی
- ابتدا میوه و سبزیها را در آب خیس کنیم و ضدعفونی کنیم سپس برای شست و شوی آنها آب کمتری مصرف میشود.
- ضایعات میوه و سبزی را جدا کنیم تا آب زیادی مصرف نکنند.
شستن اتومبیل
- به جای شیلنگ از سطل آب استفاده کنیم.
- قبل از شستن با دستمالی تمیز سطحهای خاکی را تمیز کنیم و سپس بشوییم.
استفاده از ماشین لباسشویی
- برای استفاده از ماشین لباسشویی صبر کنیم تا ظرفیت آن تکمیل شود و سپس به کار بیندازیم.
- برای لباسهایی که زیاد کثیف نیستن ماشین لباسشویی را برای شست و شوی سریع تنظیم کنیم.
نظافت حیاط یا راهپله
- برای شستن زمین از سطل آب و زمین شوی استفاده کنیم.
- قبل از شست و شو آشغالها را با جارو تمیز و سپس بشوییم.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 85
9- اگر 10 دقیقه زمان دوش گرفتن در حمام طول بکشد چند لیتر آب (معادل چند لیوان) مصرف میشود؟ حساب کنید.
در هر دقیقه بیست لیتر آب مصرف میشود که هر لیتر آب معادل چهار لیوان است پس در ده دقیقه 200 لیتر آب معادل 800 لیوان آب مصرف میشود.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 85
11- به این تصویر دقت کنید و با همفکری یکدیگر بگویید خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد؟
خاک منبع اصلی بر روی زمین است زیرا انسان بهصورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق حیوانات) از خاک بهره میبرد.