جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس هفدهم: میراث فرهنگی و تاریخ
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 104
1- به تصاویر بالا دقت کنید. چه آثاری مشاهده میکنید؟ آیا این آثار با ارزش هستند؟ چرا؟ گفت و گو کنید.
سکه، فرش، کتابهای قدیمی، آثار تاریخی و…. همه اینها علاوه بر ارزش مادی فراوان میراثی است که از اجدادمان به ارث رسیده که نشانه فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله ماست و ما باید در حفظ اینگونه آثار کوشا باشیم.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 106
2- آیا میتوان تنها با استناد به شواهد و مدارک برجای مانده (یعنی یافتههای باستانشناسان)، به واقعیت و احوال گذشتگان پی برد؟ به نظر شما چه راههای دیگری نیز وجود دارد؟ در این مورد، با معلم خود گفت و گو کنید.
بله، با مطالعه کتابهای تاریخی و شرح حال گذشتگان و پرس و جو از سالمندان و افراد مسن در خانواده که آنها هم از گذشتگان شنیده اند.
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 107
3- به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید و یکی از موضوعات زیر را انتخاب و دربارۀ آن پرسشهای تاریخی طرح کنید. (نیازی نیست به پرسشها پاسخ دهید.) هر گروه پرسشهای بیشتری طرح کند، امتیاز بیشتری میگیرد.
هنر و صنعت ایرانیان باستان
- بهترین نمونه از هنر و صنعت ایرانیان باستان چیست؟
- شکوفایی هنر و صنعت ایرانیان از چه زمانی اوج گرفت؟
- چند نمونه از معروف ترین صنعت و هنر فلزکاری در ایران را نام ببرید.
حمله اسکندر به ایران
- حمله اسکندر به ایران در کدام عصر و سلسله اتفاق افتاد؟
- در زمان حمله اسکندر به ایران کدام پادشاه حکومت میکرد؟
- دلیل حمله اسکندر به ایران چه بود؟
سقوط سلسله ساسانیان
- آخرین پادشاه سلسله ساسانیان که بود؟
- چرا سلسله ساسانیان سقوط کرد؟
- سقوط سلسله ساسانیان در چه تاریخی بود؟
مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 108
4- در خانواده یا فامیل خود دربارۀ اشیا یا رسمهای قدیمی که میراث خانوادگی هستند، پرس و جو کنید. از افراد بپرسید چرا آن چیزها را حفظ و نگهداری میکنند؟ سپس نتیجه را روی یک برگ کاغذ بنویسید و در کلاس بگویید.
فرش قدیمی، کتابچه تاریخی، گردنبند تاریخی و…
این وسایل همه آثار تاریخی هستند که هم نشانه تمدن کشور و هم نشانه اصالت خانوادگی است.
5- بهطور گروهی یک یا چند میراث فرهنگی مهم در شهر، روستا یا استان محل زندگیتان را شناسایی کنید و در کلاس نام ببرید.
برعهده دانشآموز