جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس دوازدهم: حفاظت از زیستگاه‌های ایران

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 65

1- گفت وگو کنید: با توجه به اطلاعاتی که از تخریب زیستگاه‌‌ها به دست آوردید اولا مهمترین عامل نابودی حیات وحش چیست؟

فعالیت نادرست انسان‌ها و شکار بیش از حد و صید بی‌رویه جانوران است.

ثانیا اگر قرار باشد شما مسئول برنامه ریزی و حفاظت بعضی گونه‌های جانوری بشوید، کدام گونه را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

گونه‌های درحال انقراض، زیرا این حیوانات در معرض خطر هستند و اگر از آن‌ها حفاظت نشود ممکن است به‌طور کل نابود شوند و فقط نام آن‌ها بماند مثل یوزپلنگ ایرانی، آهوی ایرانی و گورخر ایرانی

2- آیا می‌دانید روز هوای پاک چه روزی است؟ اعلام این روز، چه وظایفی را به ما یادآوری می‌کند؟

در سال ۱۳۷۴، بحران آلودگی هوا در کلانشهرها موجب شد تا مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا به منظور ایجاد حساسیت در مورد آثار زیانبار آلودگی هوا بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی ماه را به عنوان «روز ملی هوا پاک» نامگذاری کنند.

این روز به ما یادآوری می‌کند که نباید هوای شهر را آلوده کنیم یعنی تاجایی که می‌توانیم از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنیم و از تعداد ماشین‌های تک سرنشین کم کنیم و یا کاشت درخت در شهرمان را افزایش دهیم.

 

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 68

3- کاریکاتور این درس در صفحۀ 65 چه پیامی دارد؟ توضیح دهید.

هدف طراح آلودگی محیط زیست توسط حیوانات است. همانگونه که ما راضی به آلوده شدن محیط زیست توسط حیوانات نیستیم حیوانات هم راضی به آلوده شدن محیط زیست توسط ما نیستند پس ما هم باید مراقب محیط زیست خود و حیوانات باشیم.

4- به چند گروه تقسیم شوید.
هر گروه با راهنمایی معلم به قرآن کریم مراجعه کنید و این آیات را پیدا کنید و معنی آن‌ها را در کلاس بخوانید و با هم دربارۀ پیام آیه گفت و گو کنید.

سوره انعام آیه 99: و هم اوست خدایی که از آسمان آبی فرو بارید پس هر نبات را بدان رویاندیم و سبزه‌ها را از زمین برون آوردیم و از آن سبزه‌ها دانه‌هایی که بر روی هم چیده شده بیرون آریم و از شکوفه نخل خوشه‌هایی است به هم پیوسته، و باغهای انگور و زیتون و انار که برخی شبیه و برخی نامشابه به هم است (خلق کنیم)، شما در آن باغها هنگامی که میوه آن پدید آید و برسد (با چشم تعقل) بنگرید، که در آن آیات و نشانه‌هایی (از قدرت خدا) برای اهل ایمان هویداست.

سوره یس آیات 32 تا 35 :و قطعا همه آنان در پيشگاه ما احضار خواهند شد و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند و در آن [زمين] باغهايى از درختان خرما و تاك قرار داديم و چشمه ‏ها در آن روان كرديم تا از ميوه آن و [از] كاركرد دستهاى خودشان بخورند آيا باز [هم] سپاس نمى‏ گزارند.

سوره هود آیه 60: و آنها به لعن خدا هم در حیات دنیا و هم در قیامت گرفتار گردیدند، آگاه باشید که قوم عاد به خدای خود کافر شدند، بدانید که قوم عاد، امت هود از رحمت خدا دورند.

سوره الرحمن آیات 10 تا 12: و زمین را (با هزاران نعمت) برای (زندگانی) خلق مقرّر فرمود که در آن میوه‌های گوناگون و نخل خرمای با پوشش برگ و شکوفه و غلاف است و هم حبوبات متنوع که دارای برگ و گل است و نیز ریاحین است.

فهرست سوره‌های قرآن را بررسی کنید و تعدادی از سوره‌هایی را که به‌ نام یک گیاه یا جانور است، بیابید.

بقره (گاو ماده)                  نمل (مورچه)                نحل (زنبور عسل)                  عنکبوت                     فیل

تین (انجیر)

 

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 71

6- با توجه به آنچه در درس ششم خواندید، محیط‌ بانان با چه خطراتی روبه رو میشوند که باید خود را در مقابل آن‌ها بیمه کنند؟

  • خطر درگیری با شکارچیان یا شلیک شکارچیان به محیط بانان
  • حمله حیوانات وحشی
  • افتادن از جایی بلند مثل افتادن به دره
  • خطر غرق شدن در باتلاق

7- کاربرگۀ شمارۀ (10) (چه اتفاقاتی میافتد اگر……؟) را در کلاس انجام دهید.

کاربرگه شماره 10

چه اتفاقی می‌افتد اگر……؟

درباره هر یک از موقعیت‌های زیر گفت و گو کنید و پیامدهای هر موقعیت را در کلاس بگویید.

الف) اگر فردی زباله‌ها را در آب رودخانه‌ای که از کنار روستا می‌گذرد، بریزد .

  • باعث آلوده شدن آب می‌شود.
  • به گیاهان و حیوانات آب ضرر می‌رساند.
  • چهره محیط زیست خراب می‌شود
  • ممکن است باعث خفگی ماهی‌ها و یا لاک‌پشت‌های دریایی شود.

ب) اگر گروهی در هنگام مسافرت در یک فضای سبز کنار جاده توقف کنند و آنجا ناهار بخورند، سپس پلاستیک غذاها و بطری‌ها و زباله‌ها را در آنجا رها کنند و بروند. 

  • چهره محیط زشت می‌شود.
  • پلاستیک ها بیش از صد سال طول میکشد تا تجزیه شوند و تا تجزیه شدن این زباله ها هم امکان دارد مواد شیمیایی خطرناکی تولید شده و خاک زمین را آلوده کند و حشرات موذی زیادی اطراف این زباله جمع شوند.

ج) اگر گروهی از دانش آموزان به یک اردوی تفریحی در ناحیه جنگلی بروند، چای درست کنند و بخورند اما در هنگام ترک آن‌جا، آتش را با دقت خاموش نکنند.

آتش باعث سوختن درختان جنگل و آلودگی محیط می‌شود.

د) اگر پسری تفنگ بادی پدرش را به پارک کوچک نزدیک خانه‌شان ببرد و به پرندگان شلیک کند.

شلیک نزدیک خانه بسیار خطرناک است و ممکن است به دیگران آسیب برساند و همچنین باعث آسیب دیدن یا از بین رفتن پرندگان شود.

2- آیا به نظر شما، با کسانی که زیستگاه‌ها را تخریب می‌کنند چگونه باید برخورد کنیم؟

بسیار مودبانه و با احترام به او کار اشتباهش را توضیح می‌دهیم و اگر دوباره تکرار کرد جریمه‌‌اش می‌کنیم.

 

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 71

8- از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی چه می‌فهمید؟ کدام جمله در این درس همین مطلب را می‌گوید؟

حفاظت از محیط زیست یک وظیفهٔ عمومی و همگانی است.

 

 

 

حتما ببینید

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس چهارم: قانون گذاری

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 17 1- تعیین کنید: با همفکری یکدیگر، مقرراتی برای کلاس …

error: Content is protected !!