جواب تمرین قرآن نهم-درس یازدهم
جلسه اول از درس یازدهم
آموزش مفاهیم صفحه106
فعالیت اول
جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.
زندگی،از چه،قرار ندادیم
ردیف | کلمه | معنا |
1
2 3 4 5 6 7 8 |
عم(عن+ـما)
کلا ثم لم نجعل مهاد ازواج ثبات معاش |
از چه هرگز چنین نیست سپس،باز هم قرار ندادیم محل آرامش و استراحت گونه ها وشکل ها(ی مختلف)،جمع زوج آسایش و آرامش کسب و کار،زندگی |
فعالیت دوم
1-النبا العظیم:خبر بزرگ
2-کلا سیعلمون:هرگز چنین نیست،خواهند دانست
3-الم نجعل الارض:آیا قرارندادیم زمین را
4-خلقنکم:آفریدیم شما را
5-سنکتب ما قالوا:خواهیم نوشت آنچه را گفتند
6-فسوف تعلمون:پس خواهید دانست
7-سیجعل الله بعد عسر یسرا:قرار خواهد داد خدا بعد از هر سختی آسانی
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه107
انس با قرآن در خانه
ب)آیات اول تا یازدهم و آیه آخر سوره نبا را ترجمه کنید.
1-عم یتساءلون:از چه از یکدیگر می پرسند؟
2-عن النبا العظیم:از خبری بزرگ
3-الذی هم فیه مختلفون:که آنها در آن اختلاف دارند.
4-کلا سیعلمون:هرگز چنین نیست،خواهند دانست
5-ثم کلا سیعلمون:باز هم هرگز چنین نیست،خواهند دانست
6-الم نجعل الارض مهدا:آیا قرارندادیم زمین را محل آرامش و استراحت
7-و الجبال اوتادا:و کوه ها را وسیله استقرار و پابرجایی(زمین)
8-و خلقنکم ازواجا:و آفریدیم شما را در گونه ها و شکل های مختلف
9-و جعلنا نومکم سباتا:و قرار دادیم خواب شما را برای آرامش
10-و جعلنا الیل لباسا:و قرار دادیم شب را پوششی
11-و جعلنا النهار معاشا:و قرار دادیم روز را برای کسب و کار
ج)از صفحه581 قرآن کریم چند عبارت آشنا بیابید و معنای هریک را همراه آن بنویسید.
فجعلنه:پس قرار دادیم او را
احیاء و امواتا:زندگان و مردگان
هذا یوم لاینطقون:این روزی است(که در آن)سخن نمی گویند
د)راز جاودانگی شعر و ادب فارسی از آن روست که ترجمان زیبا و لطیف بسیاری از معارف حکیمانه قرآن کریم است. سعدی شاعر بزرگ ایرانی چنین گفته است:
پرهیزکار باش که دادار آسمان فردوس جای مردم پرهیزکار کرد
به نظر شما کدام آیات صفحه 584 قرآن کریم الهامبخش این شعر سعدی است؟
متن:و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنة هی المأوا
ترجمه:و اما کسی که از مقام و منزلت مالک و صاحب اختیارش ترسیده و نفس خود را از هوی و هوس باز داشته باشد جایگاه وی فقط بهشت خواهد بود.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
جلسه دوم از درس یازدهم
آموزش مفاهیم صفحه109
فعالیت اول
جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید
خلق شد،چگونه،می بینند،گسترده شد،شتر
ردیف | کلمه | معنا |
1
2 3 4 5 6 7 |
ینظرون
ابل کیف خلقت رفعت نصبت سطحت |
می بینند،دقت می کنند شتر چگونه خلق شد برافراشته شد برپا شد گسترده شد،هموار شد |
فعالیت دوم
معنای این ترکیب ها یا عبارات قرآنی را بنویسید.
1-افلا ینظرون:پس آیا دقت نمی کنند(نمی بینند)
2-الی الابل:به شتر
3-کیف خلقت:چگونه آفریده شد
4-و الی السماء:و به آسمان
5-کیف رفعت:چگونه برافراشته شد
6-و الی الجبال:و به کوه ها
7-کیف نصبت:چگونه برپا شدند
8-و الی الارض:و به زمین
9-کیف سطحت:چگونه هموار(گسترده) شد
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه110
انس با قرآن در خانه
ب)آیات 17 تا 20 سوره غاشیه را ترجمه کنید.
1-افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت:پس آیا دقت نمی کنند به شتر که چگونه آفریده شد؟
2-و الی السماء کیف رفعت:و به آسمان که چگونه برافراشته شد؟
3-و الی الجبال کیف نصبت:و به کوه ها که چگونه برپا شدند؟
4-و الی الارض کیف سطحت:و به زمین که چگونه گسترده شد؟
ج)از صفحه587 قرآن کریم چند عبارت آشنا بیابید و همراه با معنای هریک بنویسید.
و اذا الکواکب انتثرت:و هنگامی که ستارگان پراکنده شدند
یایها الانسان:ای انسان
یعلمون ما تفعلون:می دانند آنچه را انجام می دهید
د)در سوره انفطار(صفحه 587)خداوند سرانجام نیکوکاران و گناهکاران را به سادگی و زیبایی نشان داده است.آنها را بیابید و به عنوان پیام قرآنی انتخاب کنید و با حفظ این دو آیه همیشه به معنا و مفهوم آن توجه داشته باشید.
متن:ان الابرار لفی نعیم و ان الفجار لفی جحیم
ترجمه:قطعا نیکوکاران در نعمتی فراوان به سر می برند و قطعا گنهکاران در آتشی بزرگ هستند