جواب تمرین فارسی هفتم-فصل اول،درس دوم:چشمه ی معرفت
فارسی هفتم ، صفحه ی ۲۱
خود ارزیابی
۱ در کلاس طبیعت چه زیبایی هایی را می توان درک کرد ؟
جواب۱: زیبایی هایی که در طبیعت وجود دارد در کوه،جنگل،دریا،آسمان وپرندگان باعث می شود زیبایی و بزرگی وقدرت خداوند را درک کنیم.
۲. این بیت از بوستان سعدی با کدام بخش درس ارتباط دارد؟
برآرد تهی دست های نیاز / زرحمت نگردد تهی دست باز
همه طاعت آرند و مسکین نیاز / بیا تا به درگاه مسکین نواز
چو شاخ برهنه براریم دست / که بی برگ از این بیش نتوان نشست
جواب ۲: این قسمت از درس: ” بر روی سبزه ها و کشته های سیراب درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدهام که شاخه دستهای خویش را در آسمان برافراشته بودند و دعا می کردند.”
۳. نمونه های دیگری از زیبایی های آفرینش را بیان کنید.
جواب۳: صدای پرندگان ، صدای باد ، صدای باران ، صدای برگ ها ، بوی گل ها ، شب ، روز ، ستاره ها ، پروانه ها ، بیابان و….
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه ی ۲۲
کار گروهی
۱. گفتگوی درخت تشنه را به صورت نمایشی اجرا کنید.
۲.درباره لحن و شیوه ی بیان انواع جمله گفت و گو کنید.
جواب ۲: برای اینکه هنگام خواندن جمله ها لحن مناسب و درستی داشته باشیم باید به نوع جملات توجه کنیم و لحنی که انتخاب میکنیم متناسب با نوع جمله باشد مثلاً لحن ما هنگام گفتن جملات پرسشی متفاوت است با لحن ما هنگام گفتن جملات خبری.
نوشتن
۱. کلمه ها و ترکیب های مهم املایی درس را بنویسید.
جواب۱:
- چشمه ی معرفت : منشأ و منبع آگاهی
- نوجوانان امیدوار ذرت ها : بلال های کوچک که هنوز کامل بزرگ نشده اند.
- دیرینه : قدیمی
- وداع : خداحافظی
- هیجان :شور ، جوش و خروش
- رگ های خشکیده ی جوی های مزرعه: ریشه خشکیده ی درخت ها
- کودکان پرنشاط گل بوته ها : غنچه ی شاداب گلها
۲.برای هر کلمه یک هم خانواده بنویسید.
_ اعجاز : معجزه
_ غرق : غریق
_ نقطه : نقاط
_ معصوم : عصمت
۲. در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد ؟ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
کودکان پر نشاط گل بوته ها و نوجوانان امیدوار زرّت ها در گوش نسیم عامین می گفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی و سحرا را تماشا میکردم .
جواب۲ : چهار غلط .
ذرّت ها ، آمین ، غرور ، صحرا
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
صفحه ۲۹
درک و دریافت
۱. به نظر شما کدام یک از شخصیتهای داستان اهمیت بیشتری دارد؟ چرا؟
جواب ۱: آزاد ، چون به فکر دیگران بود و برای نجات جان آنها فداکاری کرد و زخمی شد.
۲. اگر شما به جای نویسنده بودید داستان را چگونه تمام می کردید؟
جواب: من هم مانند نویسنده داستان را تمام می کردم چون به پایان خوش علاقهمندم.