جواب تمرین فارسی هشتم-فصل ششم،درس شانزدهم:پرنده ی آزادی
فارسی هشتم ، صفحه ی ۱۱۶
خود ارزیابی
۱. در بند اول شعر پرنده آزادی تشبیه ها را بیابید .
جواب ۱:
- محمد در آغوش پدرش چونان پرنده ای بیمناک آشیان دارد.
محمد=مشبه
ادات تشبیه=چونان
مشبه به =پرنده
وجه شبه = بیمناک بودن
۲.منظور شاعر از” کودکان سنگ” چیست؟
جواب۲: کودکان فلسطینی که برای دفاع خود چیزی جز پرتاب سنگ ندارند.
۳.نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود چه کارهایی می کنند؟
جواب۳: راه گذشتگان خود را دنبال می کنند و با اشغالگران مبارزه می کنند.
گفت وگو
۱. درباره ادبیات پایداری تحقیق کنید و نتیجه آن را مطرح کنید.
جواب۱: موضوع اصلی ادبیات پایداری دعوت به مبارزه . پایداری ومقاومت در برابر ستم وستمگران است دراین نوع ادبیات ستایش آزادی و تشویق به تحمل سختی های راه آزادی و نشان دادن امیدو افق روشن پیروزی و همچنین بزرگداشت و ستایش شهدا و راه مقاومت فراوان به چشم می خورد.
۲.با راهنمایی معلم خود ،درباره ی نماد سرزمین فلسطین تحقیق کنید و حاصل آن را در کلاس ارائه دهید.
جواب۲: زیتون ، چون در فلسطین درختان زیتون فراوان است وبه نوعی اقتصاد مردم فلسطین به آن وابسته است.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی هشتم ، صفحه ی ۱۱۷
فعالیت های نوشتاری
۱.پیشوند”ب” را به ابتدای فعل های زیر بیفزایید و شکل تغییر یافته ی آن ها را بنویسید.
- آمد
بیامد
- افروخته است
بیفروخته است
- افکنده بود
بیفکنده بود
۲.در هریک از جمله های زیر گروه های اسمی را بیابید و هسته،وابسته ها ونوع هریک را مشخص کنید.
- هرسخن ارزشمند را پاس بدار.
- هر روز یک شعر زیبا بخوان .
- دانش آموزان ، چند درخت کاشتند.
جواب:
وابسته پسین | هسته | وابسته پیشین |
سخن | ارزشمند | |
شعر | زیبا | |
چند | درخت |
۳.درک ودریافت خود را ازاین بخش شعر “کودکان سنگ”بنویسید.
” وطنی زاده می شود در چشم ها و افقی دیگر نمایان …..”
جواب ۳: امید و اینکه دنیا متولد شدن ملت دیگری را میبیند.