جواب تمرین فارسی نهم-فصل دوم،درس سوم:مثل آیینه
فارسی نهم ، صفحه ی ۲۷
خود ارزیابی
۱. نویسنده به چه نوع ارتباط هایی در دوران نوجوانی اشاره کرده است؟
جواب۱: علاوه بر رابطه با خود به دوستی و پیوند که وابسته به یک نیاز درونی برای رسیدن به خود شناسی اوست
۲.ویژگی های مشترک آینه و دوست را بیان کنید .
جواب۲:
- هر دو واقعیات را به ما نشان می دهند
- هردو راستگو هستند
- نه زیاده گویی می کنند ونه کم گویی
- از اندازه و حد خود فراتر نمی روند
۳.به نظر شما چه ارتباطی میان دو بخش نثر و شعر درس وجود دارد؟
جواب۳:هر دو انسان را به خودشناسی دعوت میکنند بعلاوه راه های ارتباط با دیگران و قدر جوانی و دوستان را دانستن بیان می کنند
گفت و گو
۱.درباره مفهوم جمله “المومن مراه المومن” و ارتباط آن با درس بحث و گفتگو کنید .
جواب۱: مومن آینه مومن است . یعنی باید برای دیگری مثل آینه صادق باشد.واقعیات را بی کم و کاست نشان دهد بدون آنکه به کس دیگری بگوید وآبروی فرد را ببرد.
۲.بیت زیر کدام ضرب المثل را به یاد می آورد درباره ارتباط آنها توضیح دهید .
همی دانه و خوشه خروار شد/ زآغاز هر خوشه خروار نیست
جواب۲:اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی نهم ، صفحه ی ۲۸
نوشتن
۱.در میان کلمه های زیر، هم خانواده کدام واژه ها در متن درس به کار رفته است آن ها را بیابید و بنویسید.
- غنی
غنیمت
- حجت
_
- یوم
ایام
- مغتنم
غنیمت
- مبصر
بصیرت
- احتیاج
محتاج
- صبور
_
- دوام
_
- مساعی
سعی
- سعید
_
۲. دربیت زیر کنایه ها را مشخص کنید و معنی آنها را بنویسید.
مپیچ از ره راست بر راه کج /چو در هست حاجت به دیوار نیست
جواب۲:
_از راه راست پیچیدن و یا به راه کج رفتن : کنایه از منحرف شدن
_چو در هست حاجت به دیوار نیست ؛ کنایه از این که وقتی میتوانی کاری را به سادگی انجام دهی دنبال راه سخت نباش
۳.با ذکر دلیل گونه های پرسش را در بیت های زیر مشخص کنید.
- که تواند که دهد میوه الوان از چوب/ یا که داند که برآرد گل صد برگ از خار
جواب: هر دو “که”پرسش انکاری چون لحن شاعر به گونه ای است که یعنی به جز خدا کسی نمی تواند.نیاز به پاسخ نیست چون پاسخ مشخص است.
- خار بر پشت زنی زین سان گام/ عزتت چیست؟عزیزیت کدام ؟
جواب: پرسش معمولی ؛ سوال اینجا نیاز به پاسخ دارد.
- هرشب که روی به جامه ی خواب/ کن نیک تحمل اندرین باب
که، در اینجا کلمه ی ربط است و دو جمله را بهم ربط می دهد.
- کان روز به علم تو چه افزود؟ / وز کرده ی خود چه برده ای سود
که ،در اینجا کلمه ی ربط است و دو جمله را بهم ربط می دهد.