جواب تمرین فارسی نهم-فصل اول،درس دوم:عجایب صنع حق تعالی
فارسی نهم ، صفحه ی ۲۰
خود ارزیابی
۱. کدام بخش درس به روز رستاخیز اشاره دارد؟
جواب۱:” در وقت بهار بنگر و تفکر کن که زمین چگونه زنده شود و چون دیبای هفت رنگ گردد بلکه هزار رنگ شود.”
۲.عبارت “هر یکی را آنچه به کارباید، داد”را توضیح دهید.
جواب۲: خداوند هر آفریده ای را با حکمتی خاص و با برنامه وهدف مشخص آفریده و بر اساس عدل خود هر چیزی را که موردنیاز بندگان بوده به آن ها عطا کرده.
بند”… و مثل تو چون مورچه ای….” چه ارتباطی با درک شگفتی های آفرینش دارد؟
جواب۳: همان طور که مورچه وسعت دید کمتری دارد ونمیداند که آیا بر خشتی خام قدم گذاشته یا بر عمارتی با شکوه مانیز مثل آن مورچه در این کائنات هستیم و وسعت دیدمان برای درک آن اندک است.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی نهم ، صفحه ی ۲۱
گفت و گو
۱. درباره زیبایی های آفرینش که در کتاب های دیگر به ویژه قرآن کریم خوانده یا شنیده اید گفت و گو کنید.
جواب۱: عنکبوت و زنبور عسل
۲. درباره جمله ی “همیشه در خانه خدایی هیچ تعجب نکنی! ” گفت و گو کنید.
جواب۲: ما در دنیایی زندگی می کنیم که پر از شگفتی است . همان گونه که امام محمد غزالی مثال زده : اگر ما وارد ساختمان پرنقش و نگاری شویم حیرت زده می شویم .چگونه ممکن است که در خانه خدای بزرگ زندگی می کنیم و تعجب نمی کنیم و از دیدن این همه نقش و زیبایی حیرت زده نمی شویم.
نوشتن
۱. مترادف واژه های زیر را از متن درس بیابید و بنویسید .
سرگشته | رنگین کمان | آفرینش | تخت | ابر | فرش | شناخت |
حیران | قوس قزح | صنع | سریر | میغ | بساط | معرفت |
۲.درعبارت های زیر هسته و نوع وابسته ها را مشخص کنید.
- سنگ سخت وآب لطیف
سنگ=هسته و سخت =وابسته ی پسین آن از نوع صفت بیانی
آب=هسته و لطیف =وابسته ی پسین آن از نوع صفت بیانی
- این همه آیات
این=وابسته پیشین از نوع صفت اشاره
همه=وابسته پیشین از نوع صفت مبهم
آیات =هسته
- چه خلقت شگفت انگیزی!
چه=وابسته پیشین از نوع صفت تعجبی
خلقت=هسته
شگفت انگیز=وابسته ی پسین آن از نوع صفت بیانی
- کدام مستمع آگاه است؟
کدام=وابسته پیشین از نوع صفت پرسشی
مستمع =هسته
آگاه=وابسته ی پسین آن از نوع صفت بیانی
۳. پیام متن زیر را بنویسید .
“این عالم خانه خداست .چراغ وی ماه است و شعله وی آفتاب و تو از عجایب این غافل؛ که خانه بس بزرگ است و چشم تو بس مختصر”
جواب۳: غفلت و ناتوانی و محدودیت درک انسان در شناخت خدا