جواب تمرین فارسی نهم-فصل اول،درس اول:آفرینش همه تنبیه خداوند دل است
فارسی نهم ، صفحه ی ۱۴
خود ارزیابی
۱. چند نمونه از جلوه های زیبایی آفرینش و نعمت های خدا را در درس بیابید و بیان کنید .
جواب۱:
_خوشه ی طلایی انگور
_دانه ی مثل یاقوت انار
_ میوه دادن درختان
_گل دادن ساقه های خار دار
_ماه و خورشید و شب و روز
۲.مفهوم آیه ۴۴ سوره اسراء “آسمانهای هفتگانه و زمین و هر موجودی که در آن هاست او را میستایند” با کدام بیت درس تناسب دارد؟
جواب۲: کوه و دریا ودرختان همه در تسبیح اند/نه همه مستمعی فهم کند این اسرار
۳.پیام بیت پایانی شعر را توضیح دهید.
جواب ۳: راست گویی؛ واینکه راست گویی موجب سعادت است.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی نهم ، صفحه ی ۱۵
نوشتن
۱. مترادف واژه های زیر را از متن درس بیابید و بنویسید .
- شگفت
جواب: عجب
- آگاهی
جواب: تنبیه
- ستایش خداوند
جواب:تسبیح
- شنونده
جواب: مستمع
- نادانی
جواب:جهالت
- انگور
جواب:عنب
- رام
جواب: مسخر
- روز
جواب: نهار
- مقصد
جواب:منزل
- خوشبختی
جواب:سعادت
۲.در بیت های زیر از کدام عناصر زیبایی سخن استفاده شده است .
خبرت هست که مرغان سحر می گویند/ آخر ای خفته سر از خواب جهالت بردار
تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش/حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار
جواب۲:
بیت اول =تشخیص (حرف زدن مرغ سحر) و
جناس (سر وسحر)
بیت دوم = تشخیص (غافل بودن گل بنفشه و بیدار بودن گل نرگس) و
تشبیه (مشبه اینجا غایب است منظور انسان _ ادات تشبیه چو _ مشبه به گل بنفشه است _ وجه شبه سر غفلت در پیش داشتن ) و
آرایه ی تضاد (خواب و بیدار)
آرایه ی جناس (سر و در) (چو و تو)
۳.بیت دوم درس را در یک بند توضیح دهید.
جواب۳: مخلوقات و آفریده های خداوند همه برای بیداری و آگاه کردن اندیشه و روح انسان هستند و انسانی که این ها را نفهمد گویی انسان نیست. انسان های خردمند و هشیار با دیدن این نعمت ها وزیبایی ها به وجود خداوند پی می برند.