پایه هفتمحل تمرین هفتم علوم

جواب تمرین علوم هفتم-بخش سوم،درس پنجم:از معدن تا خانه

حل تمرین علوم هفتم|بخش سوم،درس پنجم:از معدن تا خانه

فکرکنید صفحه 37

شکل زیر مراحل کلی تولید تقریباً 500 کیلوگرم آهن را از سنگ معدن نشان می دهد. با بررسی دقیق آن به پرس شهای مطرح شده پاسخ دهید.

الف) مقدار آهن مورد نیاز ساختن خانهٔ مسکونی را که در آن زندگی می کنید به طور تقریبی حساب کنید.
ب) با توجه به پاسخ پرسش الف، حساب کنید برای تأمین میزان آهن به کار رفته در خانهٔ شما چند تن سنگ آهن مصرف شده است.

اگر در نظر بگیریم که برای هر متر مربع 30 کیلوگرم فلز آهن به کار رود و خانه شما حدوداً 100 متر باشد در نتیجه 100×30=3000  کیلوگرم فلز نیاز است و درنتیجه 6000 کیلوگرم سنگ معدن بدر خانه ما به کار رفته است.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فکرکنید صفحه 39

آیا از فلز آهن خالص می توان به عنوان تیرآهن در ساخت اسکلت های ساختمانی و ورقه های آهن در ساخت بدنهٔ خودروها و لوازم آشپزخانه استفاده کرد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.

اسکلت های ساختمان و ورقه های آهن در خودرو باید استحکام بسیار خوبی داشته باشند این در حالی است که آهن خالص بسیار نرم است و استحکام آنچنانی ندارد . در صورت قرار گرفتن در رطوبت به راحتی زنگ می زند. و به همین دلیل در مصارف صنعتی استفاده نمی شود. بلکه همراه با فلزات  یا مواد دیگر به صورت آلیاژ استفاده می شود. به عنوان مثال فولاد : آلیاژی از آهن و کربن می باشد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

خود را بیازمایید صفحه 39

جدول زیر مواد اولیهٔ ب هکار برده شده در تولید کارد و چنگال های مختلف را نشان می دهد. در هر مورد علت استفادهٔ مواد را مشخص و جدول را کامل کنید.

ماده اولیه به کار برده شده علت کاربرد
آهن استحکام
کروم جلوگیری از زنگ زدن آهن
نیکل زیبایی و  خاصیت باکتری کشی
چوب یا پلاستیک سبک و عایق
چسب ایجاد چسبندگی

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 40

دربارهٔ استحکام این ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی مانند زمین لرزه و سیل گفت وگو کنید. در گفت وگوی خود به ارتباط استحکام ساختمان با مواد به کار رفته در ساخت آن بپردازید.

ساختمان سمت چپ از 2 ساختمان دیگر توانایی بیشتردر برابر مقاومت در برابر زلزله دارد آن هم به دلیل اسکلت بتنی و فلزی و مصالح بسیار محکم می باشد. شکل وسط بهتر از شکل راست توانایی مقاومت دارد و با این که اسکلت بتنی ندارد ولی از آجر ساخته شده است که مقاومت متوسط و نه چندان بالایی را ایجاد می کند. و شکل سمت راست کمترین مقاومت را دارد زیرا از خاک ،سنگ،چوب و گچ ساخته شده است.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

آزمایش کنید صفحه 40

پس از یک هفته با طراحی یک آزمایش استحکام بتن های خشک شده را بررسی و مقایسه کنید.

برای این کار می توان  بتن هارا از یک جای بلند پرت کرد تا دید کدام محکم تر از دیگری است و در نهایت به این نتیجه می رسیم که استحکام آن ها به این گونه است:

محکم بودن: استحکام بتن (3)و(4)>استحکام بتن(2)>استحکام بتن(1)

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

آزمایش کنید صفحه 41

در حدود 50 گرم آهک را در یک ظرف بریزید و دو لیوان آب روی آن اضافه کنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید؛ سپس با استفاده از کاغذ پی اچ مشخص کنید آیا مخلوط آب آهک خاصیت اسیدی دارد؟

دونوع آهک داریم : آهک مرده و آهک زنده

آهک زنده همان کلسیم اکسید خالص است که با چیز دیگری مخلوط نشده و اگر آن را در آب بریزیم با انجام یک واکنش شیمیایی ، بخار آبی ایجاد می شود که ناشی از تبخیر آب است و سپس به صورت گرد و سفید در می آید که (آهک مرده) نامیده می شود.

کاغذ پی اچ بعد از برخورد با آب آهک رنگ آبی به خود می گیرد که این نشان می دهد آب آهک محلولی بازی می باشد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 41

جدول زیر اطلاعاتی دربارهٔ مقدار تولید و مصرف سیمان در کشورمان را نشان می دهد. با بررسی آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.

 

سال تولید سیمان(تن) مصرف سیمان(تن)
1377 20000 20000
1383 33000 31000
1389 61000 50000
1392 68000 56000
1394 58000 49000
1396 70000 58000

الف) نمودار ستونی مقدار تولید سیمان را در سال های مختلف رسم کنید.

 

ب) در چه سال هایی کشور ایران صادر کننده سیمان بوده است؟ پاسخ خود را توضیح دهید.

اگر دقت کنیم میبینیم از سال 1383 به بعد به همان میزان که تولید سیمان داشتیم ، مصرف آن را نداشتیم که این نشان دهنده صادرات سیمان می باشد. و تنها در سال 1377 صادرکننده نبوده است.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 42

در یک پژوهش گروهی، مزایا و معایب بهره برداری از یک معدن در استان محل زندگی خود را از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بررسی، و به کلاس گزارش کنید.

معایب آن عبارتند از:

  • افزایش آلودگی و پخش شدن ذرات در هوا
  • زیبایی شهر از بین می رود
  • کاهش امنیت شهر مخصوصا برای کودکان
  • آسیب به محیط زیست
  • افزایش آلودگی صوتی در کنار آلودگی ظاهری

 

مزایای آن عبارتند از:

  • کمک به کسب و کار کاسب های محل
  • افزایش اشتغال و کاهش درصد بیکاران
  • تامین مواد مورد نیاز کارخانه ها
  • افزایش مهاجرت افراد به آن شهر
  • کمک به اقتصاد کشور

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

اطلاعات جمع آوری صفحه 43

در شهرهایی مانند یزد، همدان و… ظرف های سفالی و چینی مختلفی ساخته می شود.
دربارهٔ تنوع، ویژگی ها و چگونگی ساختن این ظرف ها اطلاعات جمع آوری کنید.

انواع ظروف سفالی به کاسه و بشقاب ختم نمی شوند و تنوع محصولات بسیار بالاست. تعدادی از آنها به صورت دکوری و برخی دیگر به صورت مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند.

ظروف سفالی را با استفاده از نوعی خاک و مقداری  شن و کاه در نقش چسب استفاده می کنند. و بعد مخلوط این مواد را با آب قاتی کرده و با مهارت دست خود به شکل ظرف مورد نظر در می آورند. در مرحله بعد آن را در کوره می پزند. ظرف حاصل را برای زیبایی با استفاده از رنگ مخصوص و یا خاک های دیگر رنگ آمیزی می کنند ، طرح و نقش می زنند و سپس دوباره در کوره قرار می دهند.

مرحله ی اول تهیه مواد اولیه است که فلدسپات و کوارتز در آسیاب های خاص با مواد دیگر مخلوط می شوند و برای حدود دو روز نگهداری می شوند تا جا بیافتد. دوغاب جا افتاده را در قالب مورد نظر گذاشته و شکل می دهند. پس از فرم دهی می گذارند تا دوغاب خشک شده و سپس آن را در کوره می پزند. در مرحله ی آخر با استفاده ی مواد خاص آن را تزئین کرده و درنهایت در کوره دکور قرار می دهند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو کنید صفحه 43

می دانید شیشه در اثر ضربه می شکند. دربارهٔ اینکه چگونه خمیر شیش های را به
شکل های مختلف درمی آورند در کلاس گفت وگو کنید.

برای این که به شیشه شکل بدهند باید در کوره در گرمای به شدت بالا ذوب شود و سپس با سرعت بسیار زیاد به آن شکل دهند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فعالیت صفحه 44

نمودار زیر زمان تقریبی پیش بینی شده(بر حسب سال) برای پایان یافتن اندوخته های شناخته شده از چند ماده را نشان می دهد. دربارهٔ داده های این نمودار در کلاس گفت و گو کنید.

 

 

 

طبق نمودار بالا می فهمیم که فلزاتی مثل طلا و روی ذخایر کمی دارند و به همین دلیل بسیار کمیاب و گران هستند.

زمان تقریبی پایان یافتن این اندوخته ها به میزان ذخایر و میزان درخواست مردم برای آن بستگی دارد . هرچه میزان درخواست افزایش و میزان ذخایر کاهش یابد ، این زمان کاهش می یابد و بلعکس.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

فکرکنید صفحه 45

برای محافظت از منابع طبیعی سه راه پیشنهاد شده است که عبارت اند از:
«کاهش مصرف، بازیافت، مصرف دوباره »
نمودار مجاور، کدام یک از راه های بالا را برای حفظ منابع آهن نشان می دهد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.

در این شکل از وسیله آهنی استفاده شده برای تولید دوباره آن استفاده می شود که بازیافت نامیده می شود . بازیافت بر خلاف تولید از سنگ معدن ، انرژی و مواد کم تری نیاز دارد و  همچنین به حفظ طبیعت و منابع طبیعی کمک شایانی می کند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

گفت و گو کنید صفحه 45

هر یک از عبارت های داده شده به یکی از روش های محافظت از منابع طبیعی و
محیط زیست اشاره می کند. دربارهٔ اینکه هر عبارت بیانگر کدام روش است در کلاس گفت و گو کنید.
الف) ظرف های شیشه ای سس، ترشی و … را می توان شست و حبوبات را داخل آنها نگهداری کرد.

مصرف دوباره
ب) برای خرید میوه با خود زنبیل یا کیسهٔ پارچه ای می بریم.

کاهش مصرف
پ) قوطی ها و ظرف های فلزی خراب را در کارخانه پس از ذوب کردن به حالت شمش در می آورند.

بازیافت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!