پایه هفتمحل تمرین هفتم مطالعات اجتماعی

جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم- درس پنجم: همدلی و همیاری در حوادث

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 22

1- به چند گروه تقسیم شوید. به اخبار روزنامه‌ها در بالای صفحه توجه کنید.با وقوع این حوادث چه مشکلاتی برای مردم این مناطق به‌وجود می‌آید؟ روی یک کاغذ تعدادی از مشکلات و نیاز‌های مردم آسیب دیده را بنویسید و در کلاس بیان کنید.

مشکلات: در زمان وقوع زلزله‌های شدید خانه‌ها آوار می‌شوند، قطعی برق اتفاق می‌افتد و در زمان وقوع سیل‌های عظیم خطوط ارتباطی به حداقل کارایی خود می‌رسند و راه‌های ارتباطی برای کمک به مردم سیل زده مسدود می‌شوند. در این زمان به دلیل آلوده شدن آب‌ها بیماری‌هایی نظیر وبا و یرقان بیش‌تر قربانی می‌گیرند. از دیگر مشکلات حوادث طبیعی می‌توان به از بین رفتن وضعیت بهداشتی و انفجار گاز، شیوع بیماری‌های عفونی و … اشاره کرد.

نیازهای مردم آسیب‌دیده: لوازم گرمایشی و سرمایشی، اسکان موقت، هوای سالم، آب و غذای کافی و سالم، وسایل پزشکی و درمانی، لباس، سرویس‌های بهداشتی صحرایی و…

 

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 25

3- فرض کنید از شما خواسته‌اند دو گروه جهادی برای آسیب‌دیدگان زلزله تشکیل دهید. یک گروه به منطقه اعزام می‌شوند و گروه دیگر باید از همان محل زندگی خود به زلزله‌زدگان کمک کنند.

گروه اول بگویند قبل از رفتن چه آموزش‌هایی باید ببینند. گروه دوم بگویند برای یاری آسیب دیدگان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.

گروه اول: (امدادرسانی)

تربیت نیروی متخصص، آموزش افراد جامعه، تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان، افزایش مهرات و دانش امدادگران در راستای کمک به دیگران، نوع پاسخگویی به سوانح بسته به مهارت، ساخت بناها در منظقه‌ای مناسب به صورت استاندارد

گروه دوم:

آب سالم، جمع‌آوری موادغذایی یا جیره خشک، پتو، وسایل بهداشتی، وسایل پزشکی و دارو، لوازم گرمایشی

5- این شعر از کیست؟ معنای شعر را توضیح دهید.

این شعر از سعدی است. انسان‌ها مانند اعضای یک بدن هستند که خلقت همه آن‌ها از یک نوع است. به همین دلیل اگر یک انسان در سختی و مشکل باشد گویی همه انسان‌ها در سختی و مشکل هستند اگر اینگونه نباشد شایسته نیست که ما در زمره انسان‌ها به شمار رویم.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!